Video: Senior porteføljeforvalter Truls Haugen snakker om Stora Enso.
Er det noe vi har mye av her i Norden, så er det skog. I tusenvis av år har mennesket jobbet med å utnytte denne ressursen på best mulig måte. Flere av selskapene i ODIN Finland driver med nettopp dette – et av disse er Stora Enso.
Stora Enso tilbyr klimavennlige produkter
Stora Enso, slik vi kjenner det i dag, er resultat av sammenslåingen av finske Stora og svenske Enso. I dag er de blant verdens ledende selskaper for fornybare løsninger innen emballasje, trekonstruksjoner og papir, og tilbyr klimavennlige produkter som alternativer til ikke-gjenvinnbare.
Stora Ensos kronjuvel er væskekartongen, som blant annet brukes til juice- og melkekartonger.
Få produserer dette produktet og nordiske Stora Enso er best i verden. Den store kunden er Tetrapak – et navn du nok kjenner fra melkekartongen. Etterspørselen her vokser rundt 4 prosent årlig. Stora Enso øker derfor stadig kapasiteten og har for tiden en ny maskin under oppkjøring i Beihai, Kina.
Utover den industrielle delen av selskapet, er selskapet en av de største skogseierne i Norden. De er også etablert med plantasjer i Sør-Amerika og eukalyptus trær i Kina.
Tenker både utenfor og innenfor boksen
Trenden med digitalisering betyr lavere etterspørsel etter tradisjonelt papir. Selskapet har derfor beveget seg vekk fra å produsere papir til trykk av magasiner og aviser, og mot konsumentdrevne bransjer i vekst. Det omfatter blant annet kartong og emballasje for ulike produkter og transportløsninger.
Vi ser to svært interessante trender hvor selskapet er godt posisjonert:
• Bærekraftige alternativer er et økende krav fra konsumentene. Fokus på bærekraft driver frem klimavennlige løsninger. Fornybare og nedbrytbare ressurser i form a trefibre erstatter i dag plast på flere områder, samtidig som de finner nye bruksområder. For Stora Enso betyr dette at det totale markedet blir større, og vokser enda raskere.
• Økt netthandel er i ferd med å endre handelsnæringen, ikke minst for fysiske butikker og kjøpesentre. Det er positivt for Stora Enso. Når du handler på nettet må varene transporteres hjem til deg, og det krever emballasje. I tillegg blir produktinnpakningen en viktigere del av kundeopplevelsen. Innpakkingen i seg selv blir et markedsføringsverktøy. Her er Stora Enso på plass med emballasjeløsninger av høy kvalitet.