Gull i grønne skoger

Eier du fondsandeler, er du deleier i flere selskap. En liten bit av ODIN Finland finner du ofte kjøleskapet – Stora Enso er nummer en i verden på melke- og juicekartonger.

Video: Senior porteføljeforvalter Truls Haugen snakker om Stora Enso.

Er det noe vi har mye av her i Norden, så er det skog. I tusenvis av år har mennesket jobbet med å utnytte denne ressursen på best mulig måte. Flere av selskapene i ODIN Finland driver med nettopp dette – et av disse er Stora Enso.

Stora Enso tilbyr klimavennlige produkter

Stora Enso, slik vi kjenner det i dag, er resultat av sammenslåingen av finske Stora og svenske Enso. I dag er de blant verdens ledende selskaper for fornybare løsninger innen emballasje, trekonstruksjoner og papir, og tilbyr klimavennlige produkter som alternativer til ikke-gjenvinnbare.

Stora Ensos kronjuvel er væskekartongen, som blant annet brukes til juice- og melkekartonger.

Få produserer dette produktet og nordiske Stora Enso er best i verden. Den store kunden er Tetrapak – et navn du nok kjenner fra melkekartongen. Etterspørselen her vokser rundt 4 prosent årlig. Stora Enso øker derfor stadig kapasiteten og har for tiden en ny maskin under oppkjøring i Beihai, Kina.

Utover den industrielle delen av selskapet, er selskapet en av de største skogseierne i Norden. De er også etablert med plantasjer i Sør-Amerika og eukalyptus trær i Kina.

Tenker både utenfor og innenfor boksen

Trenden med digitalisering betyr lavere etterspørsel etter tradisjonelt papir. Selskapet har derfor beveget seg vekk fra å produsere papir til trykk av magasiner og aviser, og mot konsumentdrevne bransjer i vekst. Det omfatter blant annet kartong og emballasje for ulike produkter og transportløsninger.

Vi ser to svært interessante trender hvor selskapet er godt posisjonert:

• Bærekraftige alternativer er et økende krav fra konsumentene. Fokus på bærekraft driver frem klimavennlige løsninger. Fornybare og nedbrytbare ressurser i form a trefibre erstatter i dag plast på flere områder, samtidig som de finner nye bruksområder. For Stora Enso betyr dette at det totale markedet blir større, og vokser enda raskere.

• Økt netthandel er i ferd med å endre handelsnæringen, ikke minst for fysiske butikker og kjøpesentre. Det er positivt for Stora Enso. Når du handler på nettet må varene transporteres hjem til deg, og det krever emballasje. I tillegg blir produktinnpakningen en viktigere del av kundeopplevelsen. Innpakkingen i seg selv blir et markedsføringsverktøy. Her er Stora Enso på plass med emballasjeløsninger av høy kvalitet.

Skrevet av

Senior porteføljeforvalter
Truls Haugen er en anerkjent ekspert på det finske og nordiske aksjemarkedet, og regelmessig sitert i den finske, svenske og norske finanspressen.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.