Reisebrev fra Vietnam og Malaysia

Dan Erik, analytiker i team global, var nylig i Malaysia og Vietnam for å lete etter nye investeringsideer til ODIN Emerging Markets. Her har du oppsummeringen hans.

Vietnam, med sine straks 100 millioner innbyggere, er i solid vekst takket være en ung og voksende befolkning. Befolkningsveksten er på rett under 6 prosent og 60 prosent av befolkningen er under 35 år som bidrar til at økonomien vokser 7 prosent i året. Etter over 30 år med ulike kriger var Vietnam et av de fattigste landene i verden på 70-tallet, og med en lukket og sentralt styrt økonomi skjedde det lite.

Siden midten på 80-tallet har staten gjort flere reformer for å gjøre økonomien mer markedsstyrt og åpen for utlandet. I dag lever kun 3 prosent av befolkningen under ekstrem fattigdom mot 33 prosent på starten av 90-tallet. Infrastrukturen er også betraktelig bedre, hvor nesten alle har tilgang til elektrisitet og stadig flere får seg en smarttelefon.

Under besøket mitt trengte jeg aldri bruke kontanter. Jeg kunne betale mat, taxi og overnatting med app-er eller kort. Det var ikke tilfellet da jeg var der i 2010, men de kjører fortsatt scootere.

Bilde: Lokale i tradisjonell stil på scooter.

I Vietnam er kvalitet en del av kulturen

Det ligger en stolthet i en vietnamesers håndarbeid, og fokus på kvalitet på det som leveres er iboende i kulturen. Når lønnskostnaden også er betraktelig lavere enn i Kina, er det ikke rart at stadig flere selskaper flytter produksjonen til Vietnam. Samlet har eksporten nå passert 100 prosent av bruttonasjonalproduktet (BNP) mot 60 prosent for ti år siden.

Melkeprodukter fra Vinamilk

Det florerer av ulike produkter og smaker fra Vinamilk i butikkene i Vietnam.

Bilde: Det florerer av ulike produkter og smaker fra Vinamilk i butikkene i Vietnam.

Jeg møtte blant annet Vinamilk som er Vietnams største produsent av meieriprodukter med 60 prosent markedsandel. De nyter godt av endringer i forbruksmønsteret, hvor fokus på ernæring gjør at melk og yoghurt blir en stadig større del av kostholdet. Selskapet har også god eksponering mot økt bruk av morsmelkerstatning.

Dette selskapet har vi allerede eid i noen år og vi er godt fornøyd med hvordan de har greid å posisjonere seg i markedet.

Flere spennende selskaper i Vietnam

Jeg møtte også fiskeoppdretteren Vinh Hoan, Vietnams største gullsmed Phu Nhuan Jewelry, flyplassoperatøren Airports Corp Vietnam og Mobile World. Sistnevnte er som Elkjøp her hjemme med to egenutviklede konsepter innen mobilbutikk og større forbrukerelektronikk, som begge nyter godt av den voksende middelklassen. For eksempel vokser salget deres med mer enn 20 prosent per år.

Selskapet har en veldig solid ledelse som har bygget begge konseptene fra bunnen og vil bruke distribusjonsnettverket de har utviklet til å starte et tredje konsept innen nærhandel.
På turen var vi på besøk i en slik butikk, og noen ulikheter fra en typisk norsk matbutikk var det. Fersk fisk i butikken er tatt til et nytt nivå i Vietnam.

Bilde: Fersk fisk i butikk i Vietnam.

Fersk fisk i butikk til et nytt nivå.

Malaysia er mer utviklet

Malaysia er mer utviklet enn Vietnam, men har også en veldig ung befolkning. Her er fokuset mer på teknologi enn tradisjonell produksjon.

Vitrox

I Malaysia møtte vi blant annet teknologiselskapet Vitrox, som produserer testmaskiner for kvalitetssikring av mikrochipper, altså integrerte kretser som vanligvis brukes i trådløs teknologi, og kretskort. Mikrochip-industrien er såpass konkurranseutsatt og syklisk at vi synes det er utfordrende å investere pengene dine der.

Heldigvis er Vitrox sin inntjening mer eksponert mot den underliggende trenden innen kvalitetssikring og effektivisering av produksjonslinjen av mikrochipper. Dette er interessant siden halvledere blir brukt i kompliserte produkter i sterk vekst, som sensorer til biler, utbygging av 5G nettet, mobiltelefoner og PC-er.

Selskapet er allerede ledende i sin nisje og gir dem en god posisjon til å ri på denne trenden fremover. Vi anser Vitrox som en god kandidat til fondet.

Møtte også Public Bank og Hertalega

Vi møtte også banken Public Bank og Hartalega, som produserer engangshansker. Begge disse har vi allerede i fondet. Begge selskapene ga et solid inntrykk, og vi er veldig komfortable med å eie disse selskapene videre.

Det er liten tvil om at konsumveksten i land som Vietnam og Malaysia vil fortsette. I ODIN Emerging Markets har vi selskaper som vil tjene godt på denne utviklingen. Slike turer gir nyttig erfaring og lar oss utforske nye investeringsideer, som vi skal jobbe videre med fremover.

Skrevet av

Analytiker
Dan Erik Glover har en M.Sc. i industriell økonomi fra NTNU og har flere års erfaring som finansanalytiker fra DNB og Swedbank.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.