ODIN har de mest fornøyde kundene bransjen. Det viser årets resultater fra Norsk Kundebarometer(NKB), som er et forskningsprogram ved Handelshøyskolen BI. I tillegg er kundene våre betydelig mer fornøyd med oss i år enn i fjor. Fremgangen feires, men vi gir oss ikke der, og fortsetter arbeidet med å bedre kundetilfredsheten ytterligere.
I ODIN lever vi for og av å skape langsiktige verdier for kundene
ODIN må gjøre seg fortjent til å forvalte kundenes penger, forteller direktør for salg og marked, Martin Henrichsen.
– Vi er derfor avhengige av at kundene er fornøyde med oss. Det blir som med tillit – du kan ikke kreve det fra kundene. I stedet er det noe du må gjøre deg fortjent til, og slikt er ikke gjort i en håndvending, sier han.
Fornøyde kunder blir lenger hos oss, og de anbefaler oss videre.
– Sånn sett er kundetilfredshet selve grunnlaget for ODINs suksess fremover, understreker Henrichsen.
Hos ODIN har vi kunden i fokus i alt vi gjør
Det gjelder også våre dyktige distributører.
– Både vi og distributørene jobber for å formidle kunnskap om fondssparing og reell aktiv forvaltning. Slikt må skje på kundenes premisser. Det innebærer å snakke et språk kundene forstår, være relevante og møte kundene i de kanalene de er, sier Henrichsen.
Samtidig gjør vi et digitalt løft.
– Det er nødvendig for å gi kundene enda bedre oppfølging. Kombinert med gode rådgivere ute i distribusjonsnettet, kan det allerede se ut til å gi resultater, i form av mer fornøyde kunder.
God rådgivning, god oppfølging kombinert med konkurransedyktige priser, samtidig som at vi leverer solid avkastning til moderat risiko, er et godt utgangspunkt for veien videre.
Vi feirer fremgangen, men er likevel ikke fornøyde
Det skal vi nok aldri være.
– Det er hyggelig å ha de mest fornøyde kundene i bransjen. Samtidig lar vi oss inspirere av de selskapene, som virkelig har lykkes på området. Spesielt interessant er det å se til strømleverandørene og forsikringsbransjen, og deres reise fra å ha mindre fornøyde kunder til å være i det øvre sjiktet på kundetilfredshet.
Vi arbeider daglig med tiltak for å gjøre kundene våre enda mer fornøyde.
– Alle tiltakene bygger på prinsipper for kundeorientering. Det handler om å gjøre ting enkelt for kundene, tilby gode løsninger og skreddersy kommunikasjon. De skal oppleve at de har en trygg partner i ODIN.
Markedene har vært med oss i det siste, og fondene har gått bra
Det er ingen sprint vi skal levere på ovenfor kundene våre.
– I stedet handler det om å være best i det lange løp. Vi ligger derfor ikke på latsiden, og skal fortsette arbeidet med å skape verdier for kundene våre.
Det gjelder i arbeidet med å bedre kundetilfredsheten, som i forvaltningen – hardt arbeid og tydelige mål skal gi resultater over tid, avslutter Henrichsen.