Kontroll på fondssparingen med mobilen

I “gamle dager” måtte du lese om aksjer og fond i avisene dagen etter, eller høre børsnoteringene på radio i et heseblesende tempo.

I våre dager er det morsommere å følge med: Det handler om enkel tilgjengelighet – hvor som helst og når som helst.

Tilgjengelighet gir trygghet, og trygghet gir tillit. Vi ønsker å være til stede der du er i hverdagen, og det er viktig for oss i ODIN å kun være et tastetrykk eller to unna kundene våre.

Mobilen brukes i dag til nær sagt alt, og den har blitt en naturlig forlengelse av armen. Vi har derfor utviklet vår egen app, vi er på sosiale medier, vi har snart en kundetjeneste som er åpen fra 07-24, og i tillegg kommer vår digitale handelsplattform ODIN Online i ny drakt. Alt for at du skal få raskere og bedre informasjon om hva som skjer med fondene dine, slik at du til enhver tid kan føle deg trygg på de investeringene du har gjort.

Det er viktig for oss i ODIN å ligge langt fremme på tekniske løsninger. Det gjør at du får en best mulig brukeropplevelse.

ODIN iFond
Lurer du på hvorfor det er nyttig å ha en app når du sparer i fond? Det har Elisabeth Lunde Austad, forretningsutvikler i digitale kanaler i ODIN Forvaltning, svaret på:

– Vi utviklet den for de som hadde et ønske om å følge fondene sine og da sparepengene sine tett – ODIN rett i lomma.

Elisabeth-Lunde-bw
Elisabeth Lunde Austad

Noen kan sikkert hevde at man blir mer kortsiktig dersom man følger med på fondene sine hver dag, men Elisabeth tror at muligheten til å se sparepengene sine svinge kan være med på å gi en bedre forståelse av hvordan aksjemarkedet fungerer.

– Samtidig gir det en trygghet om at fond er et godt og langsiktig spareprodukt. For noen kan det kanskje også øke sparevilligheten ved at man ser at noen få tusenlapper ekstra vil hjelpe deg med å nå sparemålet ditt fortere.

Appen gir deg mulighet til å følge med på utviklingen på fondene dine hver dag, og du har også oversikt over de andre ODIN-fondene. I tillegg kan du lese mer om fondene og forvalterne.

– Tilbakemeldingene vi har fått er at appen er enkel å bruke og gir den informasjonen man er ute etter på en kjapp og brukervennlig måte.

Har du også lyst til å følge bedre med på fondene dine? Du kan laste ned appen både på App Store og Google Play.

Sosiale aksjefond
ODIN er på Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, Snapchat og Twitter og Elisabeth forteller at å være til stede i mange sosiale medier er en del av en bevisst strategi.

– Vi har brukt det første året på å finne ut hvordan vi skulle fremstå og hvem vi ønsket å henvende oss til i de ulike kanalene, samt å bli kjent med følgerne våre.

Sosiale medier er differensierte, og de ulike kanalene kjennetegnes av ulike bruksmønstre. Brukerne responderer da også forskjellig, avhengig av hvilket medie de er på.

– Om vi går tettere inn på hvordan ODIN forholder seg til de ulike sosiale mediene, ser vi at Facebook og Instagram er de som funger best for oss på nettverksbygging. Vi mener det er viktig å være tilgjengelig i kanalene der våre eksisterende og potensielle kunder er. Vi ønsker dialog og å få i gang fondspraten blant folk flest. Nettopp ved å dele vår kunnskap, det vi tror på og det vi jobber med hver eneste dag, forklarer Elisabeth.

Kundetjenesten – når du trenger noen å snakke med
Apper og sosiale medier til tross – noen ganger er det ikke nok å svare kundene bak et tastatur eller en skjerm. Thomas Onseid, teamleder på kundeservice i ODIN, presiserer at det er viktig å være til stede på telefonen også.

– På telefon kommer det omtrent 40 henvendelser per dag, på epost et sted mellom 40 og 50.

Portrett CI6A1892-sh
Thomas Onseid

– Hva er det folk pleier å spørre om?

– “Hvilket fond skal jeg velge” er en klassiker. Det har vi tatt konsekvensen av og kommet med fem anbefalinger basert på enkle, men viktige kriterier: Tidshorisonten din, ønske om avkastning og de svingningene du er komfortable med. Ellers går vi mer og mer fra å levere rene kundeservicetjenester til å bli en sparringpartner når kunden ønsker å investere.

Mange ringer også for å få råd når det er store svingninger i markedet.

– Da er folk nervøse og lurer på hva de skal gjøre, og de synes det er godt å snakke med noen som sitter tett på markedet og som har opplevd dette mange ganger før.

Thomas kan slå fast at kundene er fornøyde – og vil nok ikke bli mindre fornøyde med at vi utvider åpningstidene på telefonene:

Fra og med 25. april  har ODINs Kundeservice åpent fra  07-24 alle dager.
– Kundene våre slutter ikke å tenke på privatøkonomien sin etter klokken 16, så det er viktig for oss å være tilgjengelig når det passer for dem. Vår filosofi er at vi forvalter kundene, og målet vårt er å besvare alle mail og ta alle telefoner i løpet av en dag. Og vi løser alle saker – det verste vi vet er å være svar skyldig, sier en entusiastisk Thomas.

– For ODIN er det viktig at kundene er fornøyd, og vi på Fondssenteret ønsker å bidra til dette for å sikre tilliten deres. Vi kan garantere at vi jobber knallhardt hver eneste dag for å kunne levere dette.

ODIN Online – snart i ny drakt…..
SkjermbildeODINOnline

ODIN Online er vår egen digitale handelsplattform. Her har du som er kunde full oversikt, og du har mulighet til å kjøpe, bytte og selge fondene dine. Elisabeth sier du gjerne kan kalle den “ODINs nettbank”.

– Dette er en populær kanal som kundene våre benytter daglig, og de fleste er innom for å sjekke hvordan det står til med sparepengene sine.

Men alt har en ende, og det gjelder også ODIN Online. Det vil si – i denne versjonen. Nå planlegges nemlig neste generasjon. En av grunnene er at nettbrukerne stadig blir flinkere.

– Kundene våre krever en enklere løsning med mer funksjonalitet, kjappere responstid, bedre tilgjengelighet, mer presis informasjon og en bedre brukeropplevelse enn de gjorde før. Det er viktig for oss at det skal være enkelt og trygt å være kunde hos oss, derfor ønsker vi nå å videreutvikle ODIN Online, forteller Elisabeth.

Mye av det som er i løsningen i dag vil videreføres og forenkles, dette gjelder for eksempel kjøp, bytte og salg. Oversikten over egen beholdning vil bli mer oversiktlig og inneholde mer informasjon enn tidligere.

– Det vil også bli mulighet for endring av spareavtaler og opprettelse av uttaksavtale. Kjøp av fond i gave blir en ny funksjonalitet som ikke har ligget direkte i dagens løsning. Og det viktigste av alt er at ODIN Online vil bli tilgjengelig på mobil. Selve lanseringen skjer etter sommeren, og vi vil komme sterkere tilbake med en artikkel når det skjer.

I mellomtiden er det bare å smøre seg med tålmodighet – og kanskje investere noen av sparepengene dine i et ODIN-fond?
Hvis du lurer på noe er det bare å kontakte kundetjenesten, eller spørre oss på Facebook og andre sosiale medier.

sosialemedierfornyhetsbrev

 

 

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.