Jeg har problemer med å logge inn, hva kan være galt?

Noen av kundene våre har utfordringer med innlogging med sin Bank ID. I de fleste tilfeller ligger utfordringen i innstillingene på maskinen/nettleseren eller i kundens Bank ID.

Du kan teste både din bank ID og din datamaskin på Bank ID Norge sine nettsider. Her vil du få beskjed dersom noe ikke fungerer som det skal. Dersom samme problem oppstår der bør du kontakte din bank for å løse problemet med Bank ID (banken som utstedte din Bank ID). Det kan kanskje også være lurt å prøve en annen nettleser hvis problemet fortsetter.

Under finner du en beskrivelse på de ulike feilene som kan oppstå:

1. Test din nettleser

En god start vil være å sjekke din nettleser om den kan kjøre BankID 2.0 uten Java. BankID applikasjonen støtter ikke alle versjoner av nettlesere, spesielt ikke eldre versjoner. Test din nettleser her >>

Sjekk at du ikke sitter med en gammel nettleser. Disse nettleserne og operativsystemene støttes ikke:

Internet Explorer 8 og eldre (operativsystemet XP), er ikke støttet av BankID uten Java.
Tips: oppgrader operativssystem og nettleser, eller bruk en annen nettleser. Et annet alternativ er å benytte BankID på mobil. Har du ikke admin-rettighet på maskinen (for eksempel på arbeidsplassen), kan du bruke BankID på mobil, eller benytte en annen enhet, for eksempel et nettbrett eller en mobil.

Eldre versjoner av iOS, det vil si iOS 5 og 6 er ikke støttet. IPad 1 og iPhone 3GS vil dermed ikke kunne brukes med BankID uten Java.
Tips:
Oppdater til iOS 7 dersom det er mulig, eller bruk BankID på mobil.

2. Hvorfor får jeg feilmelding BID-2031?

Feilmelding BID – 2031 oppstår av ulike årsaker. Her er de viktigste:

– Du bruker en PC med Internet Explorer 9, 10 eller 11 fra et jobbnettverk
Løsning: Her må IT-ansvarlig i bedriften gjøre en tilpasning i Internet Explorer (9/10/11) for at BankID skal fungere. Du finner informasjon om hvordan dette gjøres på denne nettsiden.

– Du bruker en PC med et operativsystem eller en nettleser som ikke er oppdatert til en nyere versjon
Løsning: Oppdater PC-en slik at du har siste versjon av operativsystem eller nettleser installert. Nye versjoner er sikrere, mer stabile og bidrar til at tjenester som BankID fungerer raskere.

3. Får du opp feilmelding om ugyldig kode/passord etter at du har lagt inn engangskode og personlig kode?

Den aktuelle delen av autentiseringen foregår mellom sluttbrukeren og bankenes sentrale infrastruktur og kundens bank.

  1. En mulig årsak er at du har skrevet feil engangskode eller passord, og blitt avvist av denne grunn.
  2. En annen mulig årsak er at du har mer enn en Bank ID, og blandet sammen engangskodebrikker/passord til disse.

Det er anbefalt at du sjekker at engangskode/passord faktisk er korrekt. Dersom du har gjort alt dette og det fortsatt ikke fungerer – ta kontakt med banken for å sjekke om din Bank ID kan ha noen sperrer eller om den fortsatt er gyldig.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.