Den digitale utfordringen i retail

Retail har vært vanskelig de siste årene. Hele bransjen endrer seg raskere enn både vi og de etablerte aktørene hadde forespeilet. Spørsmålet er hvor langt utviklingen vil gå?

Vil online salg utgjøre 20-30-50 eller 70 prosent av all handel om 5 år? Vi vet ikke, men at veksten vil komme fra online er trolig. Selskapene vi skal eie fremover må derfor hevde seg online. Den observante leser av måneds- og årsbrev vet at både H&M og Clas Ohlson ble trøblete investeringer for oss.

Vi har også eksempler på gode investeringer i retail med blant annet Fenix Outdoor. Vi er normalt ikke den type investor som selger selskaper så raskt det blir motgang. Når vi har valgt våre 25-35 kvalitetsselskaper øker vi normalt i disse når aksjekursene faller. I disse to har vi derimot ikke gjort det det siste året.

Solgt H&M og Clas Ohlson

H&M og Clas Ohlson har blitt solgt i sin helhet i løpet av de siste månedene, og posisjonene gikk ut av ODIN Sverige i mai måned. I ODIN Norden, som kun har eid H&M, har vi også solgt alle aksjer i H&M.

Når det gjelder Clas Ohlson, så har dette vært en investering for oss i 2,5 år. Vi kjøpte oss inn i selskapet når vi trodde de hadde lært av sine feil med ekspansjonen i UK. Dette var under CEO Klas Balkow. De var da på en ekspansjonsreise med Tyskland som neste land. Vi trodde de hadde lært av sine feil i UK.

Med en filosofi med fokus på historikk, fremtid og pris mener vi at vår hovedfeil med Clas Ohlson investeringen har vært at Clas Ohlson selger 3,5 prosent av sine varer online. Ny CEO og ny strategi har heller ikke imponert oss og det blir dermed deler av grunnene for at vi velger å selge oss ut av posisjonen, som utgjorde 1,7 prosent av fondet.

H&M har kanskje vært en enda vanskeligere beslutning. Det er ikke mangel på negativ omtale, negative analytikere og negative framtidsutsikter. Konkurransen fra Amazon og japanske Uniqlo trekkes ofte frem som store utfordringer for H&M. Normalt sett er dette en god cocktail for at aksjekursen ikke reflekterer de underliggende verdiene i selskapet.

For ODIN Sverige kom vi aldri på plass med en fullverdig posisjon. Vi begynte etter kursfall å kjøpe aksjer i 2016, noe som var en feilbeslutning. Med fokus på online og nye konsepter har fokuset til den viktige H&M merkevaren kommet i skyggen. Når vi solgte var posisjonen rundt 2 prosent av fondet, betydelig mindre enn i indeks, selv om det er en mager trøst.

ODIN Norden sin posisjon utgjorde 2,5 prosent av fondet. Reinvestering av utbytte fra hovedeier Stefan Persson har sendt aksjen opp rundt 25 prosent fra bunnen etter tallene for første kvartal. Vi har benyttet dette til å selge aksjene våre i selskapet.

Endringene i retailbransjen en utfordrende analyse

En retailbransje i sterk endring kan være en like vanskelig analyse som oljebransjens utfordringer her i Norge for noen år siden. Når det er sagt har jo H&M lyktes på online satsningen sin i forhold til utrulling og lønnsomhet enn så lenge. Med kortere leveransetider og gratis levering stiller det enda større krav til at salg per kunde øker.

I H&M merkevaren, som også er under press fra blant annet Inditex og Zara, tror vi det blir en utfordring. Med 80 prosent av salget fra H&M merkevaren er det her avgjørende med fokus fra ledelse og hovedeier. Vi er ikke overbevist om at det er tilfelle, da det fortsatt brukes mye tid på å presentere nye konsepter og merkevarer.

COS,& other stories og H&M Home ser derimot ut til å være suksessfulle konsepter. Det negative er at det sannsynligvis vil ta lang tid før det er en vesentlig del av virksomheten.

Vi tror det må stenges minimum 1000 butikker og like mange må renoveres. På toppen av dette bør varelageret skrives ned. Når det gjelder dagens CEO er vi usikre. Vi i ODIN eier mange selskaper med sterke hovedeiere. Dette er på plass i H&M også, men hovedeier bør nok ha fleksibilitet på CEO posten, noe som ikke er tilfelle i H&M.

Fenix Outdoor et lyspunkt

På den positive siden innen retail finner vi Fenix Outdoor. Selskapet utgjør 3,5 prosent av ODIN Sverige. Fenix Outdoor består av både egne merkevarer og en spesialistkjede innen friluft i Norden og Tyskland. Selv om retaildelen også her gjør det litt dårligere har derimot merkevaredivisjonen mer enn kompensert for nedgangen de har sett i retail.

Det er slik vi tenker også i forhold til de nye selskapene i fondet, som Dometic og NCC. Dometic produserer produktene og disse selges i ulike kanaler. NCC kan sees som et forbedringscase på linje med H&M. Her har vi derimot stor tillit til ny CEO Tomas Carlsson og hva vi tror han kan gjøre med selskapets marginer.

Siste månedskommentar for ODIN Sverige finner du her.

Skrevet av

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.