Nøkkelen til suksess

Vi eier flere selskaper med forholdsvis ukjente navn, til tross for at du mest sannsynlig møter produktene daglig. ASSA Abloy er et slikt selskap.

Når vi leter etter selskaper, ser vi etter kvalitet og solide forretningsmodeller. Vi eier flere selskaper som kanskje få kjenner til, til tross for at du mest sannsynlig møter produktene daglig. ASSA Abloy er et slikt selskap. De leverer låse- og sikkerhetssystemer verden over, og tilbyr alt fra vanlige dørlåser, nøkkelkort, hengelåser til elektroniske låser og sikkerhetsløsninger på store bedriftsbygg.

ASSA Abloy er en herlig nordisk historie

Historien startet da svenske ASSA og finske Abloy slo seg sammen i 1994. Siden den gang har selskapet gått fra å være en lokal aktør i Norden til å bli den største globale tilbyderen av intelligente låse- og sikkerhetssystemer. ASSA Abloy fins i dag i 166 land og har nesten 50 000 ansatte. De har godt over 20 prosent markedsandel og opererer i et fragmentert marked der de tre største aktørene utgjør knapt 40 prosent. Det betyr at selskapet kan vokse ytterligere via oppkjøp av mindre selskap. Samtidig er det flere drivere som gjør at markedet blir større.

Fokus på innovasjon er nøkkelen til suksess

Det er flere grunner til at ASSA Abloy har gjort det godt, men hvis vi skal trekke frem en ting, er det nok selskapets fokus på innovasjon. Historisk har de nemlig investert rundt 2-3 ganger så mye i innovasjon som sine konkurrenter. Selskapet har også flere ganger havnet på Forbes liste over verdens 100 mest innovative selskaper. Effekten av dette ser vi i salget, der 45 prosent kommer fra produkter som er maksimalt 3 år.

En annen suksessfaktor er at ASSA Abloy har gjort over 200 oppkjøp siden sammenslåingen i 1994. Strategien har vært å kjøpe opp lokale aktører fremfor å etablere seg som et «ukjent merke». Selv om oppkjøpsaktiviteten har vært lavere de siste årene tror vi det fortsatt er mye å gå på. Å ha evne til å vokse lønnsomt både organisk og gjennom oppkjøp har også vært en viktig bidragsyter til suksess.

Drivere til vekst

Selskapet er godt posisjonert i årene som kommer, og vi ser flere drivere og trender:

  • Skiftet fra mekanisk til elektronisk lås
  • Globale trender, som urbanisering, digitalisering og økt fokus på sikkerhet
  • Økt netthandel

Flere husstander har allerede byttet ut den tradisjonelle nøkkellåsen med elektronisk lås. Det gjør hverdagen enklere, og det er sannsynlig å tenke at det er dit vi alle skal. Dette skiftet skjer også på bedriftssiden. Globale trender som urbanisering fører med seg økte sikkerhetsbehov. I tillegg er fremveksten av netthandel også en driver for ASSA Abloy. Samarbeid med logistikk- og netthandelsaktører som PostNord og Amazon er spennende, og vil bidra til å sikre kundevennlig levering av varer bestilt på internett.

ASSA Abloy er et selskap vi har tro på fremover. Det har fortjent sin plass i våre porteføljer, og er rigget for å skape store verdier for våre andelseiere.

Skrevet av

Investeringsdirektør
Vegard er utdannet siviløkonom fra Handelshøyskolen BI med spesialisering i finans. I tillegg har han en master i regnskap og erfaring fra PriceWaterhouseCoopers.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.