Amerikanske teknologiganter har falt mye – disse har vi spesielt tro på

Stemningen har surnet i aksjemarkedet og teknologigigantene er kraftig ned. Men det er nyanser, forteller forvalter Robin Øvrebø.

Store amerikanske teknologiselskaper har fått juling de siste månedene. Dette er selskaper du kjenner fra hverdagen, som Amazon, Apple, Meta (Facebook), Alphabet (Google), Microsoft og Netflix. Samtidig er det nyanser, forklarer Robin Øvrebø, som forvalter aksjefondet ODIN USA.

– Høy inflasjon, renter på vei opp og en periode med høy vekst i økonomien skal nå normaliseres. Dette demper farten i verdensøkonomien. I tillegg bidrar krigen i Ukraina til ytterligere usikkerhet. Men alle teknologigigantene er ikke mye ned sammenlignet med andre selskaper. I hvert fall ikke mer enn jeg ville forventet etter to år med børsfest, sier han.

En sannhet med nyanser

De store teknologiselskapene faller på lavere forventninger til fremtiden og mer usikkerhet i markedet. Samtidig er det spesifikke ting som preger nyhetsstrømmen for selskapene som nå er mest ned.

– Apple, Alphabet og Microsoft er ned 20 til 25 prosent siden årsskiftet. Det er mindre enn aksjeindeksen for store amerikanske teknologiselskaper. Disse selskapene har bidratt til den sterke avkastningen i amerikanske aksjer de siste ti årene på grunn av at selskapene har levert godt. Nå er de ned på grunn av den dårlige stemningen i markedet, selv om de tjener stadig mer penger, forklarer Øvrebø.

Porteføljeforvalter Robin Øvrebø.

Robin Øvrebø er ansvarlig forvalter av aksjefondet ODIN USA.

Meta og Amazon ned 30-40 prosent

– Meta og Amazon har falt mer, rundt 30 til 40 prosent. Amazon investerte mye i lager, logistikk, distribusjon og ansatte for å møte økt etterspørsel gjennom pandemien. Verden åpner nå opp igjen og folk endrer forbruket over fra produkter til tjenester. Dermed normaliseres etterspørselen. Amazon har derfor nå investert for mye i forhold til hva de trenger for å møte etterspørselen, og det har gitt høyere kostnader enn ventet. Aksjemarkedet har reagert med å sende aksjen ned, sier han.

Markedet har også blitt mer negative til Meta.

– Dette skyldes at Apple endret innstillingene for personvern, slik at færre ser annonsene og de blir mindre treffsikre. Det betyr lavere annonseinntekter. I tillegg øker bekymringen for konkurransen fra TikTok, og investorene er skeptiske til satsingen på «metaverset», en samlebetegnelse for en virtuell og nettbasert verden.

Netflix ned 70 prosent

Aksjekursen til Netflix er tilbake der den var i 2017.

– Det skjedde blant annet fordi den populære strømmeplattformen mistet 200 000 brukere i første kvartal. I tillegg meldte ledelsen at de forventet å miste ytterligere 2 millioner brukere fremover. Annet er kanskje ikke å forvente når folk har sittet hjemme i to år, og endelig begynner å bevege seg ut igjen?

Her ser du utviklingen i Meta (Facebook), Apple, Amazon, Microsoft, Netflix og Alphabet (Google) fra 23. mai 2012 til og med 23. mai 2022.

Her ser du utviklingen i Meta (Facebook), Apple, Amazon, Microsoft, Netflix og Alphabet (Google) fra 23. mai 2012 til og med 23. mai 2022.

Hvilke tjenester er du villig til å kutte?

Vri litt på det og det blir enklere å forstå Netflix sitt tap av brukere.

– Meta, Apple, Amazon, Microsoft, Netflix og Alphabet leverer alle produkter og tjenester som vi bruker daglig og er en integrert del av hverdagen til millioner av mennesker verden over. Dette er selskaper som gjør det mulig å holde kontakt med hverandre, få gjort jobben vår og bli underholdt.

Noen tjenester er kanskje mer uunnværlige enn andre?

– Jeg vet i hvert fall hva jeg ville droppet om du tvang meg.

Strømmebransjen opplever økt konkurranse

Alle de store studioene har nå egne plattformer for å strømme filmer og serier.

– Disney har Disney +, HBO har strømningstjenesten HBO Max, og Amazon har kjøpt produksjonsselskapet MGM. Når alle som lager filmer og serier har egen distribusjon, blir det vanskeligere for Netflix å kjøpe innhold. Det er derfor du ikke finner HBO-suksesser som Sopranos, Girls og Chernobyl der. Dermed må Netflix investere mer i innhold, som er dyrt å produsere, samtidig som at konkurransen innad i bransjen øker og lønnsomheten blir dårligere.

Selskaper som Alphabet og Meta er derfor mer interessante.

Selskapene som vi liker

Mange av ODINs kunder eier en liten del av Alphabet, Microsoft, Amazon og Meta gjennom aksjefondet ODIN USA.

– Selskapene har sterke markedsposisjoner. De tjener mye penger, som de bruker til oppkjøp, utbytte, tilbakekjøp av egne aksjer eller å reinvestere i virksomheten. Andre selskaper er også avhengige av dem for å lykkes. Samboeren min driver et selskap hvor de er avhengig av å annonsere på Facebook og i søkemotoren Google for å nå nye kunder. Samtidig er mange prisgitt Amazon for å selge varene sine og Microsoft forenkler arbeidsdagen til millioner, forklarer Øvrebø.

Store barrierer for nye konkurrenter

– Selv om andre skulle utviklet en bedre søkemotor vil det være vanskelig å få nok brukere fordi Googles tjenester allerede er så integrert i livene våre. Google og Facebook er hva TV-stasjoner var for 40-50 år siden med et globalt nedslagsfelt. For annonsører som ønsker å nå ut til kundene sine, er det i dag få alternativer som er like effektive.

Ikke lenger for hvem som helst å lage et sosialt nettverk.

– Meta investerer 90 milliarder amerikanske dollar, nesten 900 milliarder kroner, for å vedlikeholde og videreutvikle Facebook, Instagram og WhatsApp. Det sier noe om hvor store barrierene har blitt for å skalere opp en global digital tjeneste eller plattform. Dette er suverene plattformer for kommersiell aktivitet som tilpasser seg verden og utviklingen, avslutter han.

Ønsker du et USA-fond utenom det vanlige? Les mer om ODIN USA her.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.