Kondomer, nudler og baderomsfliser

Hva har kondomer, nudler og baderomsfliser til felles? Det er tre produkteksempler fra selskapene vi besøkte i sørøst Asia i forrige uke.

I søken etter nye investeringer til ODIN Emerging Markets besøkte vi blant annet Malaysias største produsent av kondomer, Indonesias ledende noodleprodusent og markedslederen av baderomsfliser i Thailand. Vi har fulgt disse selskapene foran skjermene i Oslo. Nå var det på tide å ta en ekstra titt på flere kandidater for fondet.

Thailand, Indonesia og Malaysia er tre markeder med sterkt voksende middelklasser. Og fremtiden for stabile konsumselskaper i disse markedene er gode.

ODIN Emerging Markets har flere investeringer i disse tre markedene, og turen gav oss bedre innsikt i disse. Samtidig fikk vi ideer til fondet som vi arbeider med i disse dager.

Hvorfor stabile konsumvarer?

Selskapene vi besøkte har sterke merkevarer innen mat- og drikkevareindustrien. Sterke merkevarer lar seg ikke lett kopiere for andre. Disse selskapene leverer høy avkastning på den sysselsatte kapitalen og er i stand til å investere ny kapital til høy avkastning. Viktigst av alt; de har en opprettholdbar avkastning på kapitalen. De skaper verdier og kan være kandidater til fondet.

IMG_3736 flasker

Thailand

Vi har i dag kun én investering i Thailand; matvareprodusenten- og distributøren Premier Marketing. Målet med besøket i landet var å finne flere investeringer for fondet.

Det er ikke bare kritthvite strender som lokker folk til Thailand. Landet er også kjent i Asia for sin private sykehusindustri som hvert år mottar pasienter fra fjern og nær. De børsnoterte sykehusene vi har besøkt er imponerende på alle måter. Dessverre er prislappen på sykehusaksjene litt for høye for vår smak. Vi kommer til å følge utviklingen i sykehusene fra sidelinjen inntil det byr seg mer attraktive prisnivåer.

I Thailand besøkte vi også landets svar på Maxbo, Home Product Center. For å sette markedsmulighetene i perspektiv har norske Maxbo 51 varehus som betjener 5,2 millioner mennesker. Home Product Center er størst i Thailand med sine 77 butikker. De betjener 67 millioner mennesker.

Vi møtte også jeansprodusenten «Mc», ledet av en kvinne som er lidenskapelig opptatt av å lykkes, og som selv sitter på 45 prosent av aksjene. «Mc» konkurrerer med jeansmerker som Lee, Wrangler og Levis, men ligger noe lavere i pris. Veksten er god, og avkastningen på kapitalen er høy. Hjemmeleksen vår blir å gjøre mer jobb rundt prisingen av selskapet.

Indonesia

Indonesias befolkning er 256 millioner, og er det desidert største konsummarkedet i sørøst Asia. Indonesias nokså ferske president, Joko Widodo, blir av mange omtalt som Indonesias svar på Barack Obama. Med sin forretningsbakgrunn skiller han seg på alle måter fra tidligere presidenter som har hatt militær bakgrunn. Bekjempelse av korrupsjon står høyt på agendaen, og bringer økonomien i riktig retning. I Indonesia møtte vi flere stabile konsumselskaper som vi kommer til å bruke mer tid på å analysere.

Et morsomt fenomen vi observerte i gatebildet i Jakarta var utbredelsen av såkalte «Go-Jeks», Indonesias svar på Uber. Fra smarttelefonen din kan du enkelt bestille skyss på mopeden til en av de tusenvis grønnkledde «Jek»-sjåførene. De kan også frakte pakker for deg, gjøre dine matinnkjøp, vaske leiligheten din og til og med gi deg massasje i en travel Jakarta-hverdag. Ikke rart taxisjåførene i Indonesia streiker.

GoJak med sjåfør

 

Malaysia

Malaysia er høyere på velstandsstigen enn de to førstnevnte økonomiene. Det er imponerende å se utviklingen i økonomien. Malaysia minner mer og mer om Singapore med utmerket infrastruktur og en velfungerende økonomi. Vi er i dag investert i to selskaper i Malaysia.

Carlsberg Malaysia, datterselskap av danske Carlsberg, er blant de markedene hvor Carlsberg gjør det godt. Som mange ølmarkeder verden over opererer Carlsberg Malaysia i et duopol. Sammen med konkurrenten Guinness Anchor har de 98 prosent markedsandel i Malaysia. Selskapet vokser lønnsomt og gir et attraktivt utbytte på 6 prosent på veien.

Carlsberg Malaysia

Vår andre investering i Malaysia, verdens mest lønnsomme produsent av engangshansker, Hartalega, deler mange karakteristika med konsumselskapene ovenfor. Vi har vært investert i mange år og selskapet imponerer med sin produksjonsteft. Vi besøkte deres splitter nye fabrikkompleks utenfor Kuala Lumpur. Idet denne fabrikken er ferdigbygd vil den produsere 28 milliarder engangshansker årlig. Etterspørselsen er veldig sterk og drives av økt bevissthet rundt hygiene. Kundene er alt fra fastfood-kjeder til sykehus i USA og Europa. Markeder som Kina og India har bare såvidt begynt å bruke engangshansker. Veksten i etterspørselen etter engangshansker i fremvoksende markeder er sterk. Selskapet leverer en avkastning på egenkapitalen i størrelsesorden 20 prosent.

Malaysia har med sitt naturlige konkurransefortrinn innen gummiproduksjon etablert seg som verdensledende i flere gummirelaterte næringer. I tillegg til gummihanskeprodusenten Hartalega møtte vi også verdens største kondomprodusent.

Hvem investerer vi sammen med?

I fremvoksende markeder er det spesielt viktig å vite hvem som er hovedaksjonær i selskapene vi vurderer og hvilke motiver de har.

Selskapsstyring, eller corporate governance, står ofte ikke like høyt på agendaen i disse markedene som i vestlige markeder. Vi mener det er avgjørende å vite hvem vi investerer sammen med. Mange familieeide bedrifter er børsnoterte. Det kan være bra på mange måter å investere sammen med disse familiene, men vi må være sikre på at de har en historikk for å behandle medaksjonærer på riktig måte. Vi investerer ikke i selskaper med svak eierstyring, enkelt og greit.

Vi erkjenner at det er vanskelig å få innsikt i selskapsstyring når vi sitter langt unna disse markedene. Vi har lokale kontakter, og reiser ned for å gjøre våre kryssjekker av det lokale synet på ledelse og selskapsstyring.  Over tid får selskaper det ryktet de fortjener innenfor dette området. Vi betaler med glede en dyrere pris for å forsikre oss om god selskapsstyring.

Fondet godt posisjonert

Det er liten tvil om at konsumveksten i Thailand, Indonesia og Malaysia vil fortsette i årene fremover. I fondet har vi selskaper som vil tjene gode penger på denne utviklingen. Vi ønsker å øke eksponeringen og vil bruke mer tid på selskapene vi besøkte i tiden fremover.

 

Skrevet av

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.