Kerry – overalt rundt deg

Når du tester en ny smak på colaen eller iskremen er smaken et resultat av forbrukernes krav til nytenkning i matvareindustrien. Vår største posisjon i ODIN Global er verdensledende på nettopp dette.

Denne uken møtte vi ledelsen i irske Kerry Group – en av verdens største produsenter av ingredienser til mat- og drikkevareindustrien – i London. Vi har vært fornøyd aksjonær i flere år, og gleder oss til reisen videre.

Overalt rundt deg
Kjøper du en Magnum iskrem fra Unilever er det Kerry som har utviklet sjokoladetrekket til isen. Går du til McDonalds og kjøper en smoothie er det Kerry som har utviklet drikken. Om du foretrekker kaffe med vaniljesmak hos Starbucks er det Kerry som har utformet smaken. Kjøper du frossenmat ønsker du at maten skal smake ferskt etter at den er varmet opp. Kjøper du alkoholfri øl ønsker du at produktet skal smake akkurat som vanlig øl. Kerrys kunnskap gjør at produkter smaker bedre, gjør matvarer sunnere og mer innbydende samt sørger for at du og jeg som konsumenter får en bedre smaksopplevelse.

De fleste har hørt om Nestle, Coca Cola, McDonalds og Starbucks. Mindre kjent er det hvem som hjelper disse og andre giganter med innovasjon og produktutvikling. Overraskende for mange er det at flere av disse selskapene i stadig større grad outsourcer produktutvikling og innovasjon til ingrediensselskaper som Kerry og selv i større og større grad fokuserer på merkevarebygging. Kerry er blant de største på verdensbasis.

Sunnere og bedre
De siste årene har vi sett en sterk vekst i matprodusenter som lanserer produkter med såkalt «clean label», altså uten kunstige tilsetningsstoffer, gjerne produkter som er «all natural». Å «reformulere» eksisterende mat-og drikkevarer og tilfredsstille denne sterke etterspørselen er Kerrys kjernekompetanse. Mat-og drikkevareselskaper blir utfordret av forbrukerne til å levere nye innovative produktvarianter. Dette er svært positivt for Kerry som besitter denne kunnskapen.

Produktutvikling blir stadig viktigere for Kerrys kunder da du og jeg, som sluttkunder, blir stadig mer bevisst på innholdet i produktene vi kjøper og hvordan produktene oppleves. Kerry drar fordelen av de globale trendene som går mot stadig færre kunstige tilsetningsstoffer i mat og drikkevarer, mindre salt og sukker og «renere» produkter. Økt bevissthet rundt tilsetningsstoffer skaper store muligheter for Kerry til å reformulere eksisterende produkter hos mat- og drikkevaregigantene som i dag blir ansett som lite helsebringende. Målet er å skape nye produktvarianter. Kerry sin kjernekunnskap er «food science» samt prosessteknologi og fremstilling av nye produktvarianter.

Selskapets inntektsmodell er basert på at kundene lykkes med sine produktinnovasjoner. Jo større volum kundene selger, jo mer penger havner i kassen til Kerry. Selskapet samarbeider tett med kundene om utvikling av nye produkter.  Mens vi har eid aksjen har driftsmarginene økt fra 8 prosent til 11 prosent i dag. Vi tror det er langt mer å hente på ytterligere marginekspansjon. Vi vil se fortsatt økt innslag av høymarginprodukter, salg av divisjoner med lav lønnsomhet samt sluttføring av en IT-implementering (SAP) som har tatt flere år å gjennomføre. De siste års marginer bærer preg av høye kostnader i forbindelse med integrering av oppkjøpte virksomheter. Marginene til Kerry ligger fortsatt under konkurrenter som selskapet kan sammenlignes med. Vi tror selskapet vil komme med nye ambisiøse lønnsomhetsmål iløpet av 12 til 18 måneder. Egenkapitalavkastningen forventes å ligge rundt 20 prosent i årene fremover, og med gode muligheter for å sysselsette ny kapital er verdiskapingspotensialet godt tilstede. Som en av verdens største leverandører av ingredienser, og med det bredeste utvalget av såkalte «smakssystemer» er det vanskelig for nye aktører å få fotfeste i bransjen. Etablering krever stor kapitalinnsats, forskning og utvikling over en årrekke og sterke kunderelasjoner. Selskapet har de siste årene investert i to nye innovasjonssentre som vi tror vil bidra til å forsterke kunderelasjoner og skape ytterligere vekstmuligheter.

Denne uken møtte vi selskapets ledelse i London på konsumkonferansen CAGE, Consumer Analyst Group Europe. Vårt inntrykk er at selskapet er i en svært god posisjon til å høste av investeringene som har blitt gjort de siste årene. Ledelsen fremstår som alltid nøktern, men med klare mål for årene fremover. Vi tror en fremtidig årlig organisk resultatvekst på omtrent 10 prosent er realistisk. Selskapets sterke markedsposisjon i et attraktivt segment av mat-og drikkevareindustrien ble bekreftet av de store mat- og drikkevareselskapene på konferansen, som matprodusenten Nestle, ølprodusenten SABMiller og Coca-Cola.

På ODINs lag også fremover
Vi ser flere potensielle hendelser i kvartalene fremover som kan føre til ytterligere synliggjøring av verdier i Kerry. Selskapets tradisjonelle matdivisjon som kun utgjør 15 prosent av driftsresultatet kan selges, og dette tror vi vil endre investorenes syn på selskapet. Rene ingrediensselskaper prises over Kerry på børsen. Vi forventer også at selskapet bruker sin meget sterke balanse til videre oppkjøp innen ingredienser i 2015.

Vi fortsetter å eie Kerry til tross for sterk kursutvikling. Kursutviklingen har vært en funksjon av sterk verdiutvikling av selskapet. Kerry sin markedsposisjon er bedre enn noensinne, og som tidligere nevnt er det flere hendelser som kan endre investorenes syn på selskapet.

Neste gang du kjøper en sjokolade med et nytt sjokoladetrekk, en ny chipspose med ny smakstilsetning eller en proteinrik milkshake er det en stor mulighet for at det er Kerry som med sine kunnskaper har skapt og utviklet disse nye smakene.

 

Kursutvikling siste 10 år - Kerry Group

Skrevet av

Senior porteføljeforvalter
Oddbjørn Dybvad er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole med spesialisering i finans. Han har tidligere arbeidet som fondsanalytiker.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.