På reise til verdens største demokrati

Våre forvaltere Oddbjørn Dybvad og Harald Nissen har vært i Mumbai for å ta pulsen på markedet, besøke noen av selskapene i ODIN Emerging Markets og treffe nye potensielle investeringer.

Gitt en befolking på nesten 1,3 milliarder mennesker, hvor halvparten er under 25 år, et demokratisk styresett, og verdens andre største engelskspråklige befolkning etter USA ligger mye til rette for en lysende fremtid for India. De siste par årene har den økonomiske veksten ligget på rundt 7% og med et bruttonasjonalprodukt på kun 1600 dollar per innbygger, burde Indias økonomi kunne vokse på dette nivået i lang tid fremover.

Et land fylt med kontraster

Når man lander i Mumbai blir man likevel fort minnet på at India også står overfor store utfordringer. Store slumområder vitner om at den økonomiske veksten ikke er jevnt fordelt. India scorer lavere enn mange fattigere land på lese og skriveferdigheter, tilgang til rent vann og toaletter o.l. De slitne og overfylte veiene i Mumbai er symptomatiske på underinvesteringene i infrastruktur i dette store landet. Det indiske demokratiet kommer også med sine utfordringer. Et stort og ineffektivt byråkrati gjør at både private og offentlige investeringer tar lang tid å gjennomføre.

lite moderne

På tross av disse utfordringene ser vi at mange indiske selskaper blomstrer. Det private næringslivet kjennetegnes av entreprenørskap og en sterk vilje til å utnytte potensialet som ligger i en voksende middelklasse. Spesielt selskaper som lever av å selge varer og tjenester direkte til den indiske konsumenten gjør det bra. Valget av Narendra Modi til statsminister i fjor har også skapt store forhåpninger om viktige reformer, investeringer i infrastruktur og økt satsing på å trekke utenlandsk kapital til utvalgte industrier. Gjennomgangstonen hos selskapene vi møtte i Mumbai var at Modi vil stå for mange positive endringer for indisk næringsliv i årene som kommer.

Klin kokos?

Selv om store globale aktører som Unilever og Nestle har lykkes godt med å selge vestlige konsumvarer i India, finnes det også en rekke lokale selskaper som har hatt stor suksess med å selge varer som i mye større grad er tilpasset lokale skikker. Vi møtte to selskaper, Marico og Bajaj Corp, som selger et produkt som vi i vesten er mindre kjent med, nemlig hårolje. Hele 92 prosent av den indiske befolkningen bruker hårolje, i tro om at det tilfører håret viktige næringsstoffer. Den vanligste oljen som brukes er ren kokosnøttolje, og Marico har gjennom sitt varemerke Parachute, 57 prosent markedsandel i markedet for hårolje basert på kokosnøttolje. Marico kan vise til en salgsvekst på over 20 prosent, og leverer marginer på 15-16 prosent.

olje

Bajaj Corp har sin styrke i en annen del av markedet, såkalt «value added oils» som er basert på parafin og tilsatt andre ingredienser som mandelolje eller stikkelsbær. De fattigste i India bruker den samme oljen i håret som i matlaging, mens de med noe høyere inntekt bruker merkevarer, som Maricos Parachute. Har man enda mer å rutte med kjøper man spesialoljer som er de Bajaj selger mest av. Bajaj har derfor hatt en sterk vekst i omsetningen i takt med veksten i indernes disponible inntekt.

Bank

En annen måte å få eksponering mot veksten i indisk middelklasse er ved å investere i banker eller andre finansinstitusjoner. Fortsatt har mindre enn halvparten av befolkningen en bankkonto. Vekstpotensialet etter alt fra en enkel sparekonto til forbrukslån og huslån er derfor stort. Vi traff blant annet HDFC Bank, Indias største privateide bank, som kan vise til en utlånsvekst på over 20% i året. I tillegg til et bredt filialnettverk har banken vært tidlig ute med banktjenester på internett og mobil, og 63 prosent av bankens transaksjoner skjer nå gjennom disse kanalene.

Vi hadde også møte med Mahindra & Mahindra Financial Services (MMFS), som vi har vært investert i siden 2013. MMFS er en finansinstitusjon som operer på den indiske landsbygda, hvor de finansierer blant annet kjøp av traktorer, tohjulinger og andre nyttekjøretøy. India består av 650 000 landsbyer, og MMFS har spesialisert seg på å nå ut til de som bor i disse landsbyene og som oftest ikke har tilgang til vanlige banktjenester.

IT

India er kjent for sin store IT-industri. Vi er investert i Oracle Financial Services Software som leverer datasystemer til banker og finansinstitusjoner over hele verden. I Mumbai møtte vi selskapets finansdirektør som ga oss bedre innsikt i de utfordringene banker står overfor i dagens digitale transformasjon og hvordan Oracle er en viktig støttespiller for bankene når de skal tilpasse systemene sine til bank og betalingstjenester på mobil.

öracle

Fremtidshåp

Det er vanskelig ikke å bli smittet av den optimismen man møter i India. På tross av de utfordringene landet står overfor uttrykker de fleste man møter en sterk tro på en bedre fremtid. Narendra Modi vil ikke endre India over natten, men det er god grunn til å tro at han vil kunne legge et godt grunnlag for mer bærekraftig vekst i verdens største demokrati.

Skrevet av

Senior porteføljeforvalter
Harald har en bachelorgrad i samfunnsøkonomi og statsvitenskap fra University of Warwick og en mastergrad i internasjonal politisk økonomi fra London School of Economics.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.