Økende reiselyst gir muligheter for gode investeringer

Global reiseaktivitet opplever gode utsikter til vekst. Vi finner flere interessante investeringer som drar nytte av denne trenden og som passer vår investeringsfilosofi.

I 2017 brukte nordmenn 180 milliarder norske kroner på reise. Den gjennomsnittlige nordmann har både lommebok og fritid til å prioritere reiser. Det blir sagt at hvis du først har fått smaken på å reise, så vil reiselysten øke. Og det er ikke bare nordmenn som reiser mye. Global reiseaktivitet opplever også god vekst, som følge av velstandsøkningen til middelklassen i land som Kina. Verdens turismeorganisasjon (UNWTO) forventer at veksten vil være omtrent 4 prosent årlig frem til 2020.

I ODIN jakter vi selskaper med gode utsikter til vekst

Vi finner flere selskaper som drar nytte av økende reiseaktivitet globalt, og som passer med vår investeringsfilosofi. Vekst alene er imidlertid ikke nok. I jakten på interessante selskaper å investere i, ser vi etter selskaper som har:

  • Gode vekstmuligheter
  • God avkastning på investert kapital
  • Og hvor veksten og avkastningen på kapitalen kan opprettholdes over tid

Vi har allerede investert i noen selskaper som vi mener oppfyller disse kriteriene. Per i dag har vi for eksempel investert i Booking Holdings i ODIN USA og ODIN Global, samt TravelSky og Samsonite i ODIN Emerging Markets.

Sjansen er stor for at du har brukt tjenestene til Booking Holdings

Hvis du ofte er ute og reiser, og bestiller reisene dine online, er sjansen stor for at du har brukt tjenestene til Booking Holdings. Sammen med Hotels.com utgjør de et duopol innen booking av reiser på internett. Booking er et holdingselskap som eier kjente nettsider som Booking.com, KAYAK, Momondo, OpenTable, Agoda og Rentalcars.com.

Booking drar nytte av at flere hotellreservasjoner gjøres på nett og veksten i global reiseaktivitet. Selskapets forretningsmodell krever små investeringer for å vokse. Kontantstrømmen har historisk blitt brukt til å styrke selskapets utvalg av merkevarer og nettsider.

Vi tror Booking er godt posisjonert for å dra nytte av veksten i global reiseaktivitet de neste årene.

TravelSky er ledende leverandør av IT-systemer til flyselskaper i Kina

Et annet selskap er kinesiske TravelSky. TravelSky er ledende leverandør av nødvendige IT-systemer til kinesiske flyselskaper og flyplasser. Som flypassasjer legger du ikke merke til at du er i kontakt med selskapets løsninger. Systemene deres er i bruk fra du bestiller flybillett, til du sjekker inn, går ombord i flyet og gjennomfører flyvningen.

Vi har investert i TravelSky fordi de har en stabil forretningsmodell, som genererer god avkastning på kapitalen. Samtidig drar de nytte av veksten i kinesisk flytrafikk. Selskapet har mellom 90 og 95 prosent av det kinesiske innenlandsmarkedet, da kinesiske flyselskaper og kinesiske myndigheter dominerer eiersiden.

Samtidig ser vi risikoen ved det statlige eierskapet, selv om markedsposisjonen er sterk. I 2012 åpnet kinesiske myndigheter for at utenlandske konkurrenter kunne etablere seg i det kinesiske markedet. Vi anser deregulering som en sannsynlig utvikling på lang sikt, slik vi har sett i utviklede økonomier, hvor flybransjen har blitt mer åpen over tid.

En kjent merkevare her hjemme er Samsonite

En mer kjent merkevare for oss nordmenn, er koffertprodusenten Samsonite. Selskapet er verdens største koffertprodusent med over 100 års historie, og er børsnotert i Hong Kong. De er mest kjent for Samsonite, men eier også merkevarer som American Tourister, Hartmann, High Sierra og premium-merket Tumi.

Samsonite er den største aktøren i Kina, Europa og USA. Som de to overnevnte selskapene, drar også Samsonite nytte av økt reiselyst og reisemuligheter. Selskapet lever spesielt godt på veksten i turisme blant asiatere, som utgjør en tredjedel av salget deres.

Økt kjøpekraft og etterspørsel etter premiumprodukter, som Samsonites merkevarer, er en sterk vekstdriver for selskapet. I tillegg kan de kjøpe opp andre selskaper i en bransje som forøvrig er preget av flere mindre aktører. Vi mener derfor at Samsonite kan oppnå høyere vekst enn den forventede veksten i reiseaktiviteten globalt på 4 prosent.

Global reiselyst stiger i takt med velstanden

Det er ikke bare vi nordmenn som liker å reise. Globalt øker reiselysten i takt med økningen i velstandsnivået. Idet basisbehov som mat og bolig er oppfylt brukes en økende del av inntekten på underholdning, reise, velvære og helse. Ettersom vekstutsiktene og kapitalavkastningen er så gode i denne kategorien, møter vi ofte utfordringer på prisingen av selskapene.

Vi mener imidlertid Booking, TravelSky og Samsonite oppfyller ODINs kriterier. Og vi jakter stadig etter nye og interessante investeringer i denne kategorien.

Skrevet av

Porteføljeforvalter
Robin har en M.Sc i politisk økonomi fra Handelshøyskolen BI, og en bachelorgrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo.

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.