På selskapsjakt på Sri Lanka

ODINs Emerging Markets forvaltere har besøkt Sri Lanka. Ett land med god økonomisk vekst, stor servicesektor med turistnæring som har skutt til værs og mange gode konsumselskaper. Vi ble meget inspirert og gleder oss til å følge utviklingen videre!

Sri Lanka ligger sørøst for India i det indiske hav. Befolkningen er omtrent 22 millioner og velstandsnivået er omtrent dobbelt så høyt som India*. Sri Lanka er et knutepunkt for handel med dype havneanlegg som er godt tilrettelagt store skipsanløp. Infrastrukturen er god med moderne veier som strekker seg over øya. Den økonomiske veksten i landet ligger på omtrent 7 prosent. Sri Lanka er i stor grad en serviceøkonomi, noe turistindustrien er et godt eksempel på. Etter borgerkrigens avslutning i 2009 har turisttrafikken tatt seg mye opp. Antall turister til øya er doblet de siste 5 årene.

Sri Lanka – stort potensiale

I motsetning til India, hvor intenst byråkrati stikker kjepper i hjulene for gjennomføring av en rekke prosjekter, går prosessene langt raskere på Sri Lanka, noe som igjen gir seg utslag i enklere rammevilkår for bedriftene.

I hovedstaden Colombo står byggekranene tett i tett for å ta fatt på bygging av nye turisthoteller. I våre møter med visesentralbanksjefen, og i flere andre møter, kommer det frem at rollemodellen for økonomisk utvikling ikke befinner seg langt unna; Singapore ble også bygget med utgangspunkt i havneanlegg for sjøtrafikk. Sri Lanka er som en liten økonomi med egen valuta sårbar overfor utenlands kapitalflyt, men så langt har regjeringen og sentralbanken vært istand til å styre økonomien i riktig retning selv om den lokale rupien har svekket seg gradvis de siste årene.

colomboutsikt

Utsikt over havneanlegget i Colombo.

Sri Lankas nære historie er mørk med en 30 års lang borgerkrig som endte i 2009. I dag er det politiske klimaet mer stabilt enn noen gang med en koalisjonsregjering som virker å være reformvillig. Krigens spor finner du ennå igjen i organiseringen hos mange selskaper. Ustabile rammevilkår i krigens dager gjorde at mange selskaper av risikohensyn, spredte sine aktiviteter over en rekke ulike områder. Derfor kan mange selskaper i dag betraktes som konglomerater.

Investering i motoroljer

Sri Lanka ligger fortsatt noe «under radaren» for mange investorer i fremvoksende markeder. Sri Lanka inngår ikke i MSCI Emerging Market indeksen, men er karakterisert som et «Frontier Market» hvor likviditeten i aksjemarkedet er lav. Børsen i Colombo består av 287 selskaper, hvorav vi møtte 16 selskaper iløpet av våre tre dager på øya.

På Sri Lanka har vi så langt investert i landets største leverandør av motoroljer. Chevron Lubricants Lanka har klart å bygge en sterk merkevare (Caltex) med høy merkelojalitet hos kundene. De siste 10 årene har salget av biler og mopeder på øya økt fra 2 millioner enheter til 4,5 millioner enheter, en vekst på drøyt 8 prosent årlig. Potensialet er fortsatt stort i årene fremover og Chevron Lubricants Lanka, med 55% markedsandel, vil fortsette å levere sterke resultater. Selskapet vokser lønnsomt med en gjennomsnittlig egenkapitalavkastning på 61 prosent de siste 10 årene. Mens vi eier aksjen mottar vi et utbytte på omtrent 5% årlig.

chvronkontor

Hovedkontor til Chevron Lubricants Lanka

Ett av de første spørsmålene vi stiller oss før vi investerer i selskaper i fremvoksende markeder er hvem vi investerer sammen med. Hovedeier i Chevron Lanka er Chevron Corp. i USA. Vi mener det er en stor fordel, både forretningsmessig og ut fra et «corporate governance»-perspektiv, å investere sammen med Chevron. Det reduserer risikoen i våre øyne.

Et hav av konsummuligheter

I ODIN Emerging Markets har vi de siste par årene økt vår konsumeksponering i fondet. I dag består fondet av 33 prosent eksponering mot konsumentene i fremvoksende markeder. Vi har hatt flere konsumselskaper på Sri Lanka i kikkerten og fikk god innsikt i flere av disse på turen. Tiden fremover vil vise om vi velger å investere i noen av disse.

Vi kommer tilbake fra Sri Lanka med inntrykk av en økonomi som er på rett vei og et politisk styre som er mer stabilt enn på lenge. Det økonomiske oppsvinget for den jevne singaleser har ført til at drømmen kjøpe seg bil, eller i første omgang en moped, har kommet et langt steg nærmere. Dette forsøker vi å kapitalisere på gjennom vårt eierskap i Chevron Lubricants Lanka.

 

*BNP/Capita ca 3600 USD

 

Skrevet av

Meld deg på våre nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.