Page 17 - NO-2019-Rapport om bærekraftarbeidet i ODIN
P. 17

Vi ønsker å investere i selskaper som tar samfunnsansvar,  for disse selskapene. Mange investorer baserer seg kun på
        tar ansvar for miljøet, og som har styringsmekanismer på  eksklusjon og velger derfor å ikke være investert i selska-
        plass som gjør at de stadig forbedrer seg og minimerer  per som ikke oppfyller gitt krav. Dette fører til feilprising
        risikoen for uønskede hendelser i framtiden. I så måte  som vil bli rettet opp hvis selskapene forbedrer seg og in-
        ønsker vi hovedsakelig å investere i selskaper som «har  vestorer kommer tilbake til selskapet. For det andre tror
        alt på stell». I noen tilfeller velger vi likevel å investere i  vi på påvirkning, enten som enkeltaksjonær eller gjerne i
        selskaper som historisk ikke har oppfylt krav til ansvarlig  samarbeid med andre investorer. Hvis man vil påvirke et
        drift, men hvor vi ser klare tegn til forbedring. Det er to  selskap til å forbedre seg kan man ikke overlate eierska-
        grunner til det. For det første ser vi at markedet i mange  pet til andre investorer, som ikke nødvendigvis har den
        tilfeller ikke priser inn en bedre, mer ansvarlig fremtid  samme motivasjonen til å være en pådriver for endring.






























          WELLS FARGO - GOD FORRETNINGSSKIKK





        Den amerikanske storbanken Wells Fargo er et eksempel  banken. De har blitt pålagt å holde balansen uendret til
        på et selskap som har begått feil, men hvor det jobbes  bedre kontrollrutiner er på  plass,  og hele toppledelsen
        med store endringer for å unngå lignende feil i fremti-  samt flere styremedlemmer har måttet gå av. Vi tror at
        den. Vi investerte i Wells Fargo etter at det hadde blitt  dette vil føre til store positive endringer i banken, selv
        kjent at ansatte i banken hadde åpnet bankkontoer for  om det vil ta tid. Wells Fargo er en bank som historisk
        kunder uten deres samtykke. Motivasjonen bak dette var  har vært kjent for å være en ganske så traust bank med
        et belønningssystem som belønnet de ansatte basert på  lav toleranse for risikable utlån. Så selv om den senere
        antallet nye produkter solgt til eksisterende kunder. Et  tids skandaler har vært omfattende, er de på mange må-
        sterkt press fra ledelsen for å nå årlige resultatmål førte  ter unike i et historisk perspektiv. Vi tror derfor at Wells
        til adferd fra de ansatte som ikke var i kundens interesse.  Fargo kan vinne tilbake tilliten fra eksisterende og poten-
                                                              sielle nye kunder.
        Selv om etableringen av nye konti uten kunders samtyk-
        ke ikke har hatt noen vesentlig positiv effekt på bankens  I oktober ble Charles Scharf ansatt som ny administre-
        resultat, belyste adferden en ukultur i selskapet som gikk  rende direktør. Han har tidligere vært sjef i Visa og i Bank
        helt opp til toppledernivå og konsekvensene har derfor  of New York Mellon. Det var viktig for selskapet å få en
        vært dramatiske. I tillegg til tilbakebetaling av honorarer  ny leder på plass, og vi ser frem til å se hvordan han kan
        måtte Wells Fargo inngå forlik i et gruppesøksmål mot  bidra til å sette en strek over bankens tidligere problemer.


                                                                                                              I 17 I
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22