Page 17 - NO-2019-Rapport om bærekraftarbeidet i ODIN
P. 17
Vi ønsker å investere i selskaper som tar samfunnsansvar, for disse selskapene. Mange investorer baserer seg kun på
tar ansvar for miljøet, og som har styringsmekanismer på eksklusjon og velger derfor å ikke være investert i selska-
plass som gjør at de stadig forbedrer seg og minimerer per som ikke oppfyller gitt krav. Dette fører til feilprising
risikoen for uønskede hendelser i framtiden. I så måte som vil bli rettet opp hvis selskapene forbedrer seg og in-
ønsker vi hovedsakelig å investere i selskaper som «har vestorer kommer tilbake til selskapet. For det andre tror
alt på stell». I noen tilfeller velger vi likevel å investere i vi på påvirkning, enten som enkeltaksjonær eller gjerne i
selskaper som historisk ikke har oppfylt krav til ansvarlig samarbeid med andre investorer. Hvis man vil påvirke et
drift, men hvor vi ser klare tegn til forbedring. Det er to selskap til å forbedre seg kan man ikke overlate eierska-
grunner til det. For det første ser vi at markedet i mange pet til andre investorer, som ikke nødvendigvis har den
tilfeller ikke priser inn en bedre, mer ansvarlig fremtid samme motivasjonen til å være en pådriver for endring.
WELLS FARGO - GOD FORRETNINGSSKIKK
Den amerikanske storbanken Wells Fargo er et eksempel banken. De har blitt pålagt å holde balansen uendret til
på et selskap som har begått feil, men hvor det jobbes bedre kontrollrutiner er på plass, og hele toppledelsen
med store endringer for å unngå lignende feil i fremti- samt flere styremedlemmer har måttet gå av. Vi tror at
den. Vi investerte i Wells Fargo etter at det hadde blitt dette vil føre til store positive endringer i banken, selv
kjent at ansatte i banken hadde åpnet bankkontoer for om det vil ta tid. Wells Fargo er en bank som historisk
kunder uten deres samtykke. Motivasjonen bak dette var har vært kjent for å være en ganske så traust bank med
et belønningssystem som belønnet de ansatte basert på lav toleranse for risikable utlån. Så selv om den senere
antallet nye produkter solgt til eksisterende kunder. Et tids skandaler har vært omfattende, er de på mange må-
sterkt press fra ledelsen for å nå årlige resultatmål førte ter unike i et historisk perspektiv. Vi tror derfor at Wells
til adferd fra de ansatte som ikke var i kundens interesse. Fargo kan vinne tilbake tilliten fra eksisterende og poten-
sielle nye kunder.
Selv om etableringen av nye konti uten kunders samtyk-
ke ikke har hatt noen vesentlig positiv effekt på bankens I oktober ble Charles Scharf ansatt som ny administre-
resultat, belyste adferden en ukultur i selskapet som gikk rende direktør. Han har tidligere vært sjef i Visa og i Bank
helt opp til toppledernivå og konsekvensene har derfor of New York Mellon. Det var viktig for selskapet å få en
vært dramatiske. I tillegg til tilbakebetaling av honorarer ny leder på plass, og vi ser frem til å se hvordan han kan
måtte Wells Fargo inngå forlik i et gruppesøksmål mot bidra til å sette en strek over bankens tidligere problemer.
I 17 I