Page 15 - NO-2019-Rapport om bærekraftarbeidet i ODIN
P. 15

prosent av selskapets input av fornybare ressurser i 2018.  net. De kunne også fortelle at alle leverandører gjennom-
        Neste kunne fortelle at all palmeolje de bruker er fullt  gås før en avtale inngås. Dersom en leverandør viser seg
        sporbar og sertifisert, og denne informasjonen, inkludert  å bryte med prinsippene vil de avbryte kontrakten, om
        både hvem og hvor de kjøper fra er tilgjengelig på deres  positiv påvirkning ikke ansees som realistisk. Neste an-
        hjemmesider. De stiller strenge krav til sine leverandører  tar at andelen palmeolje i deres input-miks vil reduseres i
        som må forplikte seg til å følge Neste’s avskogningsprin-  årene som kommer.
        sipper og krav knyttet til arbeidsvilkår og lokalsamfun-






 * FSC er en sertifisering for bærekraftig skogbruk.
 * NGO er ikke statlige organisasjoner




























          A.O.SMITH – RAPPORTERING




        Vi observerer at amerikanske selskaper ligger etter euro-  ne typen rapportering er høye. De påpeker også at deres
        peiske selskaper hva gjelder rapportering på bærekraftsi-  amerikanske investorer ikke etterspør dette, noe vi også
        nitiativer, retningslinjer og bærekraftsmål. Vi har derfor  hører fra mange andre selskaper. Vi oppfordret dem til
        regelmessige møter med våre amerikanske selskaper for  likevel å få fortgang i dette arbeidet, og påpekte at krave-
        å kommunisere våre forventninger til rapportering, mål-  ne fra kunder og investorer vil øke drastisk de nærmeste
        setting og oppfølging av deres bærekraftsarbeid.      årene, noe som gjør at det haster å få dette på plass.


        Et selskap vi hadde møte med i 2019 er A.O. Smith. A.O.  Vi oppfordret også selskapet til å ta en mer tydelig po-
        Smith sin hovedvirksomhet er produksjon og salg av  sisjon som produsent av energieffektive produkter som
        varmtvannsberedere av ulike typer. Den største ESG-ri-  kan bidra til betydelige reduksjon i  energiforbruket  til
        sikoen i selskapets virksomhet, slik vi ser det, ligger i  oppvarming av vann og bygninger. Selskapet har produk-
        energiintensiteten i produksjonen av deres produkter,  ter som er ledende på energieffektivitet og det er i deres,
        som inneholder mye stål. Vi savner bedre rapportering  og miljøets, interesse at kunder i større grad er villige til å
        av energiforbruk og karbonutslipp fra produksjonen. Sel-  betale for nye energieffektive produkter som kan erstatte
        skapets respons er at de jobber med dette, men at de har  gamle, energikrevende produkter.
        vært litt avventende fordi de synes kostnadene ved den-


                                                                                                              I 15 I
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20