En tydelig filosofi i over 30 år
Vi investerer i kvalitetsselskaper med gode resultater, en sterk konkurranseposisjon og en ledelse som prioriterer langsiktig verdiskapning, når markedet tilbyr slike selskaper til en attraktiv pris. Vi kaller det Odin-modellen.
Selskapene skal ha god, bærekraftig og trygg drift
Med god drift mener vi selskaper som over tid viser evne til å skape høy avkastning på kapital og sunn balanse. Vi mener også at bærekraft og god drift er uløselig knyttet sammen. Dette er to sider av samme sak og en nøkkel til suksess om man skal skape verdier for fremtiden.
Høy avkastning på kapital er vesentlig fordi det er en tett sammenheng mellom avkastningen i en aksje og selskapets evne til å generere avkastning på sin kapital. Vi ser etter selskaper som genererer en god kontantstrøm og som har evne og vilje til å reinvestere denne til en høy avkastning. Dette vil skape lønnsom vekst, som danner grunnlaget for vår avkastning som langsiktig investor.
Sunn balanse er viktig fordi dette gir en trygghet og fleksibilitet i selskapene. I dårlige tider kan tilgangen til kapital bli vanskeligere og selskapets evne til å betjene gjeld kan bli redusert. Samtidig er det ofte i svake markeder de beste mulighetene til lønnsom vekst oppstår. Derfor mener vi det er viktig at selskapene har handlefrihet også når markedene er svake. Slik handlefrihet har bare selskaper med sunne balanser.
Prestasjon
Med god drift mener vi selskaper som over tid viser evne til å kombinere høy avkastning på kapital og sunn balanse.
Posisjon
Sterk posisjon betyr en bærekraftig forretningsmodell og en ledelse som gjennomfører tiltak som skaper langsiktig konkurransekraft.
Pris
Med attraktiv pris mener vi at prisen vi betaler er gunstig i forhold til selskapenes resultatutvikling og underliggende verdier.
Fremtiden krever en sterk konkurranseposisjon
Vi investerer i selskaper som skaper verdier over tid, og vi investerer med et langsiktig perspektiv. Sterke konkurranseposisjoner er avgjørende for å skape varige verdier. Derfor mener vi det er viktig at selskapene har en bærekraftig forretningsmodell og en ledelse med evne og vilje til å gjennomføre de tiltak som skaper langsiktig konkurransekraft.
Sterke merkevarer kan legge grunnlaget for en god konkurranseposisjon. Selskaper med sterke merkevarer har god kundeinnsikt. De skaper bånd mellom merkevaren og kunden som er så sterke at prisen på produktet ikke lenger er viktigste beslutningsfaktor.
Sterke konkurranseposisjoner oppstår også i situasjoner hvor verdien av produktet for hver enkelt kunde blir større jo flere kunder som benytter produktet. Slike nettverkseffekter kan være selvforsterkende og skape store inngangsbarrierer for nye aktører.
Sterke konkurranseposisjoner kan også bygges på kostnadslederskap. Slike konkurranseposisjoner er vanligvis volumdrevet. Jo større volum som belastes de faste kostnadene, jo bedre.
Med god drift mener vi selskaper som over tid viser evne til å kombinere høy avkastning på kapital og sunn balanse.
Attraktiv pris
Med attraktiv pris mener vi at prisen vi betaler er gunstig i forhold til selskapenes resultatutvikling og underliggende verdier. Attraktiv pris er viktig fordi prisen vi betaler vil være avgjørende om vi får god avkastning på våre investeringer.
Vi har lært at god risikovurdering er nødvendig for å oppnå god avkastning. Derfor har vi en oppfatning av hvilken risiko vi skal ta og hvilken vi ikke tar. Som langsiktig investor bekymrer vi oss ikke for kapitalmarkedenes generelle kurssvingninger. Så lenge selskapene vi investerer i skaper verdier over tid, ser vi slike svingninger som en mulighet til økt avkastning gjennom gode kjøp og salg. Den virkelige risiko er at selskapene vi investerer i utvikler seg dårlig og medfører varige verditap for våre kunder. Denne type investeringer ønsker vi å unngå. Derfor investerer vi i selskaper med dyktig ledelse, god drift og sterk konkurranseposisjon.
Husk at historisk avkastning ikke er noen garanti for fremtidig avkastning. Avkastningen kan bli negativ som følge av kurstap.
Mer om hvordan vi forvalter
Slik jobber vi med bærekraft i Odin
Bærekraft er en naturlig del i alt vi gjør. Her forklarer vi hvordan det inngår i arbeidet med å finne de beste investeringene til fondene.
Slik gir vi råd
I Odin er vi opptatt av å tilføre våre kunder verdi. Det gjør vi gjennom god forvaltning, god rådgivning og konkurransedyktige priser på de produkter vi leverer. Fornøyde kunder er selve grunnlaget for vår eksistens. Derfor er vi opptatt av at kunder investerer i fond som er riktige for investeringshorisonten og risikoprofilen til hver enkelt.