Vi har noen tekniske problemer med noen funksjoner i vår app. Vi beklager bryderiet og jobber med en løsning. Du kan logge inn i Odinonline for å se din beholdning. Du kan også se våre kurser her

Ansvarlig oppfølging i praksis – våre forventninger til god selskapsstyring

Uhell skjer – også i selskaper med moderne teknologiske løsninger og gode rutiner. Det avgjørende er hvordan uhell håndteres når de først oppstår. For Odin er dette et viktig prinsipp i arbeidet med ansvarlig forvaltning: Å sikre at selskapene vi investerer i er i stand til å håndtere utfordringer på en måte som ivaretar både eieres interesser, miljø og samfunnet.

Senior porteføljeforvalter Anders Hoberg.
Forfatter
Publisert
26. Juni 2025

Reaksjon på plastutslippet

Da det i april ble kjent at Grieg Seafood hadde sluppet ut rundt 35 millioner plastkuler i Laksefjorden i Finnmark (E24) – tok Odin kontakt med selskapet for å få klarhet i hendelsen og hvordan den ble håndtert.

– Det mest alvorlige er det samlede bildet av svikt i internkontroll, manglende varsling rundt mindre utslipp i 2023 og sen håndtering av et betydelig miljøutslipp i 2024, sier Anders Hoberg, senior porteføljeforvalter i Odin Forvaltning.

Som obligasjonsinvestor er vi opptatt av mer enn dagens finansielle stilling. Vi vurderer også hvordan selskapets atferd og styring påvirker omdømme, regulatorisk risiko og fremtidig tilgang til kapitalmarkedet. I dette tilfellet har myndighetene beskrevet miljøskaden som «permanent», og at varslingsplikten ikke ble fulgt. Det gir grunn til å stille spørsmål ved risikostyringen og etterlevelsen i selskapet.

Vår rolle som ansvarlig investor

Odin har vært investert i Grieg Seafood gjennom rente- og obligasjonsfondet ODIN Kreditt siden juni 2020. Den siste obligasjonen forfalt 25. juni 2025, og Odin har dermed ikke videre eksponering mot selskapet. Likevel har saken vært fulgt tett.

– Ved hendelser som dette ber vi om en redegjørelse fra ledelsen. Vi vurderer både hendelsens art, selskapets respons, og hvordan de planlegger å håndtere konsekvensene fremover. Dersom vi mener selskapets respons er utilstrekkelig kan vi trappe opp gjennom videre eierdialog – og i ytterste konsekvens redusere vår posisjon eller selge oss ut, forklarer Hoberg.

Selv om obligasjonsinvestorer ikke har stemmerett på generalforsamlingen, har de likevel påvirkningskraft. Det skjer gjennom direkte kontakt med selskapene, deltakelse i investorpresentasjoner og ved å gi innspill i forbindelse med refinansiering.

– Det er positivt at selskapet nå har iverksatt tiltak for å hindre gjentakelse. Men at hendelsen tilbake i 2023 ikke ble proaktivt varslet og håndtert slik at problemet fikk vokse frem til utslippet i 2024, viser at det er behov for bedre styring og kontroll. Nå forventer vi at selskapet rapporterer åpent om oppryddingsarbeidet frem til fristen i oktober 2025, og viser at læringen faktisk blir omsatt i praksis. Inntil vi ser konkret fremdrift, vil vi innta en restriktiv holdning til nye investeringer, sier Hoberg.

God selskapsstyring som en del av ESG-arbeidet

God selskapsstyring er en sentral del av Odins bærekraftsarbeid og et viktig verktøy for å redusere risiko og sikre langsiktig verdiskaping. Senior ESG-analytiker Eivor Oellingrath understreker at evnen til å håndtere uforutsette hendelser på en åpen og ansvarlig måte er en viktig indikator på kvaliteten i et selskaps ledelse og kontrollsystemer.

Senior ESG Analytiker i Odin Forvaltning Eivor Oellingrath.

– God selskapsstyring er helt avgjørende for å sikre langsiktig avkastning og redusere risiko. Vi forventer at selskapene vi investerer i er bevisste på sine bærekraftsrisikoer og håndterer dem aktivt, sier hun.

Når slike hendelser oppstår, er første steg å sette seg grundig inn i fakta, deretter ta kontakt med selskapet for å høre deres versjon. Basert på alvorlighetsgrad og respons vurderer vi videre tiltak – fra dialog til mulig utelukkelse som siste utvei.

– Utilsiktede hendelser kan skje, men dårlig håndtering i etterkant kan være en indikasjon på svak selskapsstyring. Derfor legger vi stor vekt på hvordan selskapet responderer, både i handling og kommunikasjon, sier Oellingrath.

Læring og forventning

Plastutslippet fra Grieg Seafood er beklagelig – men det gir også en anledning til å lære og forbedre. For Odin er det viktigste nå at selskapet tar ansvar og viser i praksis at styring og bærekraft er integrert i virksomheten, ikke bare dokumentert i rapporter.

– Vi vil følge med på hvordan de løfter dette fremover, og om de er villige til å være åpne og konkrete. Vår rolle er å stille spørsmål, følge opp – og sette forventninger. Det er en del av det å være en ansvarlig investor, avslutter Hoberg.

Odins forvantninger til selskaper

Som en aktiv forvalter med konsentrerte porteføljer er vi svært selektive i valg av selskaper vi investerer i. Dette dokumentet tydeliggjør våre forventninger til porteføljeselskaper, og skal bidra til å redusere risiko og legge til rette for positiv påvirkning gjennom aktivt eierskap.

Retningslinjer for ansvarlig forvaltning

Disse retningslinjene beskriver hvordan Odin jobber med ansvarlig forvaltning i alle fond. Målet er å sikre langsiktig verdiskaping gjennom integrering av bærekraft, aktivt eierskap og tydelige eksklusjonskriterier. Retningslinjene bygger på internasjonale normer og forventninger fra våre eiere og kunder.