Mindre selskaper, større potensial – er det småselskapers tur nå?
De siste fem årene har vært preget av store makroøkonomiske skift, der overgangen fra nullrente til høyere renter har vært en utfordring for små- og mikroselskaper. Dette har medført at store selskaper har prestert best de siste tre årene. Men over tid har svenske småselskaper vist seg å være i verdensklasse – kanskje er tiden inne for deres revansj?

Et av våre fond, ODIN Small Cap, fylte nylig fem år, og har siden oppstart levert en årlig avkastning på ca 13% siden start, noe som er en solid prestasjon sammenlignet med referanseindeksen, som i samme periode har steget i gjennomsnitt 9,7% årlig. (28. januar 2020 – 31.januar 2025).
– Å investere i selskaper med høy vekstpotensial og evne til å ekspandere kan være en fordel, ettersom dette ofte er mer krevende for større selskaper. Som aktiv forvalter finnes det flere gode argumenter for å foretrekke mindre selskaper, sier Jonathan Schönbäck, forvalter av ODIN Small Cap.
ODIN Small Cap – fem år med sterke resultater
ODIN Small Cap ble lansert 28. januar 2020 og har et tydelig fokus på mindre, bærekraftige kvalitetsbedrifter, primært i Sverige. Fondets første fem år har vært preget av store svingninger i markedet. Rett før oppstart var det stor usikkerhet i markedet med et uløst Brexit, fallende renter og en pågående handelskonflikt mellom Kina og USA. Kun én måned etter oppstart inntraff pandemien, og aksjemarkedene falt kraftig. Likevel viste våre selskaper seg å være robuste – de fleste klarte å ri av stormen og kom sterkere tilbake.
Mindre byråkrati gir økt fleksibilitet
Småselskaper har ofte en mer fleksibel struktur, mindre byråkrati og eierskapet er tettere på virksomheten.
– I mindre selskaper veier investorers stemme tyngre, noe som gir større muligheter til å påvirke selskapets retning. Dette er en viktig fordel sammenlignet med større selskaper, sier forvalter Carolina Ahnemark.
Samtidig kan småselskaper være mer risikoutsatt, med større kurssvingninger. For å kompensere for den høyere risikoen må de også levere bedre avkastning over tid.
– Vi ser spesielt etter selskaper med sterk selskapskultur og som driver forbedringer gjennom sterke merkevarer, tydelige nisjer, effektiviseringstiltak og oppkjøp. Som i Odins øvrige fond, har vi en konsentrert portefølje med en høy aktiv andel. Vi investerer kun i selskaper med bærekraftige forretningsmodeller, som har en langsiktig horisont – vi ønsker å være eiere i minst fem år, og helst for alltid, sier Jonathan.

Odin-modellen – en grundig investeringsprosess
For å identifisere de beste investeringsmulighetene bruker vi vår egen investeringsmodell, Odin-modellen, basert på tre sentrale faktorer: Prestasjon, Posisjon og Pris.
– Vi starter alltid med å analysere selskapets historiske prestasjon. Vi ser etter bærekraftige kvalitetsbedrifter som har bevist evnen til å kombinere lønnsom vekst med solide resultater. En sterk balanse er avgjørende, siden tilgangen til finansiering svinger med markedssyklusene, sier Carolina.
I gode tider er kapital lett tilgjengelig, men i svakere perioder blir finansiering mer krevende. Det er ofte i slike perioder at de beste mulighetene oppstår – velkapitaliserte selskaper kan benytte anledningen til å gjøre strategiske oppkjøp og ekspandere.
– Deretter vurderer vi selskapets posisjon og konkurransesituasjon. Vi bruker mye tid på å forstå selskapets langsiktige forutsetninger, fortsetter Carolina.
Posisjon deles inn i flere faktorer, blant annet vekstmuligheter, muligheten til å ta markedsandeler eller øke prisene, samt konkurransefortrinn som beskytter selskapets virksomhet. Vi investerer i selskaper med varige konkurransefordeler, hvor det er vanskelig for konkurrenter å kopiere deres produkter eller konsepter.
Forvalterne kategoriserer selskapene i fire hovedgrupper:
- Sterke merkevarer – Eksempel: Thule, Mips
- Nisjeaktører – Eksempel: Troax Group AB
- Effektiviseringsselskaper – Eksempel: Sectra
- Oppkjøpsdrevne selskaper – Eksempel: Lagercrantz
Vi legger også stor vekt på menneskene bak selskapene. Vi ser etter ledere med eksepsjonelle egenskaper og en sterk selskapskultur. I turbulente tider blir selskapskulturen enda viktigere – dette er en faktor som ofte undervurderes i aksjemarkedet. Mange investorer ser kun på tallene og ignorerer de mykere verdiene, selv om disse kan være avgjørende for langsiktig suksess.
En solid selskapskultur styrker forretningsmodellen og bidrar til at selskapet kan håndtere utfordringer mer effektivt. Under pandemien så vi tydelig hvilke selskaper som evnet å snu usikkerhet til muligheter.
– Vi investerer gjerne i selskaper med sterke hovedeiere. Dette skaper et mer langsiktig fokus i selskapet. Vi pleier å si at hvem vi investerer i er viktigere enn hva vi investerer i, sier Carolina.
Pris – kvalitet til riktig pris
Når vi har vurdert prestasjon og posisjon, gjenstår den siste faktoren: pris.
– Vi ser etter kvalitet til riktig pris. Dette innebærer en grundig analyse av hvert enkelt selskap. Vi stiller høye krav til prestasjon og posisjon, og investerer ikke i et selskap uansett hvor lavt priset det er, dersom kvaliteten ikke holder mål. Noen selskaper kan fremstå som dyre ved første øyekast, men på lang sikt kan vise seg å være svært gode investeringer, avslutter Jonathan Schönbäck.