Page 4 - NO-2019-Rapport om bærekraftarbeidet i ODIN
P. 4
Pessimister, optimister eller
realister .........
Vi kan dele verden inn i de som er optimister, som setter Dilemmaer
søkelys på positive endringer og muligheter, og de som Vår jobb, som forvaltere av andres penger, er også full av
er pessimister, som tenker at ting var bedre før og som dilemmaer. Mange «grønne» selskaper er nå så høyt pri-
fokuserer på de negative endringene i verden. Noen vil set i aksjemarkedet at det er lite sannsynlig at de vil gi
kanskje si at det også finnes de som er i midten, «realiste- god fremtidig avkastning til oss som aksjonærer. Andre
ne», som ser ting som de er, som hverken er optimistiske selskaper sitter potensielt med løsningen på en eller flere
eller pessimistiske, men kun forholder seg til faktabaser- utfordringer, men det er usikkert om de noen gang vil
te problemstillinger og løsninger. oppnå lønnsom drift. Er det sånn at vi må gi slipp på av-
kastning for å investere med god samvittighet? Går våre
Når vi nå står overfor en trussel som potensielt kan endre andelseiere glipp av avkastning fordi vi ikke er villige til
de grunnleggende vilkårene for et godt liv for store deler å investere i «skitne» selskaper selv om de er lavt priset
av jordens befolkning, er det nærliggende å spørre seg om og lønnsomme? Hvordan forholder vi oss til en verden
det er optimisme, pessimisme eller realisme som vil gjøre hvor spillereglene på mange måter vil endre seg drastisk
oss best rustet til å møte denne trusselen. Konsekvense- de neste 5-10 årene?
ne av menneskeskapte klimaendringer krever handling
på politisk nivå, det krever handling fra hver enkelt av Vår tilnærming til disse dilemmaene henger tett sammen
oss, og det krever handling fra næringslivet og institusjo- med vår investeringsfilosofi og måten vi setter sammen
ner som har ressurser, kunnskap og påvirkningskraft til porteføljer på. Vi har konsentrerte fond som inneholder
å styre verden i en ny og bærekraftig retning. mellom 25 og 40 selskaper. Det betyr at vi kan gjøre grun-
dige analyser av hvert enkelt selskap og at vi ikke trenger
De fleste av oss ønsker ikke å høre på klimapessimist- å kompromisse på de krav vi stiller til ansvarlighet, eller
ene, de som hele tiden påpeker at vi i flere tiår har levd på våre krav til avkastning. Vi kan være aktive eiere ved
en livsstil som ikke er bærekraftig, som med hvert olje- å ha en løpende dialog med våre selskaper for å lære om
fat brent har røvet våre barn og barnebarn for en trygg problemstillingene de møter i det daglige, utfordre deres
fremtid. Det måtte et barn til, en 16 år gammel jente, og bærekraftsarbeid og sørge for at ord blir til handling.
ja, klimapessimist om du vil, for å få verden til å våkne
opp til realitetene, og ta inn over seg klimapessimistenes ODIN-modellen
budskap. Greta Thunberg må nå gi fra seg stafettpinnen Vår langsiktige tilnærming til våre investeringer leder
til optimistene. Til de som ser løsningene og som er villi- oss mot de selskapene som har vilje og evne til hele tiden
ge til å ta de tøffe valgene fordi de tror på en bedre frem- å forbedre seg for å tilpasse seg fremtidige krav i en ver-
tid hvor vi klarer å bremse klimautslippene ved hjelp av den som er i stadig endring. Vår dialog med selskapene
ny teknologi og endringer i vår livstil. Vi trenger også en om bærekraft handler vel så mye om å få en forståelse
dose realisme, i form av at vi må prioritere de tiltakene for ledelsens generelle evne til å tenke langsiktig, og til å
som er mest gjennomførbare og som vil ha størst positiv ta hensyn til ulike risikofaktorer. Eierstyring, ledelse og
effekt, ikke symboltiltak som kun gir god samvittighet, selskapskultur er viktig for verdiskaping. Vi ser at de sel-
men ingen reell effekt. skapene hvor bærekraftsarbeid er godt forankret hos le-
delse og styre, og også godt integrert i selskapskulturen,
Små og store problemstillinger er selskaper som er bedre enn andre til å levere lønnsom
Selv om klimakrisen er uten sidestykke i omfang, har vekst over tid. Her finner vi flere selskaper, på tvers av
den likheter med mange små og store problemstillinger bransjer, som klarer å skape verdier for både samfunnet
vi som samfunn har måttet takle gjennom historien. Ka- og for aksjonærene. For skal det skje en reell endring kre-
pitalismen har skapt en fantastisk velstandsøkning, men ver det at alle bidrar.
på veien har lover og regler, og et sterkt moralsk kompass
vært nødvendig for å begrense de negative bieffektene - Vi er åpne om hva vi gjør, hva vi eier og hva vi tror på.
på miljøet, på samfunnet og på enkeltmennesket. Veien Det gjør oss mottakelige for, forhåpentligvis konstruk-
til dagens velstand har vært, og er, full av dilemmaer. tiv, kritikk fra en rekke ulike hold. Slik kan vi bli bedre i
vårt bærekraftsarbeid.
I 4 I