«Low fat» – «No sugar»

Når var siste gang du kjøpte den "vanlige" røde Coca-colaen? Får du dårlig samvittighet når du spiser et måltid på McDonalds? Endrede konsumtrender er noe vi følger nøye med på i ODIN.

Du er ikke alene om å endre konsumvanene. Dette er globale trender. De store mat- og drikkevareprodusentene svarer med å lansere nye sunnere produktvarianter fordi vi som kunder krever det. Irske Kerry Group, et av porteføljeselskapene i ODIN Global, er blant de selskapene som tjener gode penger på denne utviklingen mot sunnere mat- og drikkevarer.

Holdningsendringer
Bare de siste få årene har vi sett en klar holdningsendring blant konsumenter i den vestlige verden. Vi er blitt langt mer bevisste innholdet i våre mat- og drikkevarevalg. De helsemessige konsekvensene av for mye sukkerholdig drikke og fet mat med høyt saltinnhold er noe flere og flere tar på alvor. Dette er ikke en helsemessig trend som vil avta i årene fremover. Utviklingen har bare så vidt begynt. Denne trenden ser vi tydelige spor av i mat- og drikkevareselskapenes produktlanseringer. «Low fat», «ingen tilsetningsstoffer», «naturlig», «free from», «no sugar» osv. er helt vanlig å lese på produktforpakningene i dag. Hele åtte av ti produktlanseringer fra matgigantene Nestle og Unilever er av denne typen.

Rundtur på Kerrys innovasjonssenter
Forrige uke deltok vi på Kerrys investordag på deres nye innovasjonssenter i Naas utenfor Dublin, og her fikk vi god innføring i hvilke krav som nå stilles til de store mat- og drikkeprodusentene for å  holde tritt med de nye trendene.

kerry-group

ODIN har investert i verdens største ingrediensselskap, irske Kerry Group, med det bredeste produkttilbudet i markedet.

Høyteknologiske mat- og drikkevarer
Sannsynligheten er stor for at du i dag kjøper brus med mindre tilsatt sukker, kanskje har du til og med rukket å bli kjent med Coca-Cola Life – den grønne sukkerfrie colavarianten med såkalt stevia som erstatning for sukker.  De endrede konsumpreferansene stiller store krav til mat- og drikkevareprodusentenes behov for å «reformulere» og endre sine produkter til sunnere varianter. Overraskende for mange er det at flere av de globale mat- og drikkevareprodusentene i mindre og mindre grad gjør produkttilpasningene selv. I stadig større grad baserer de seg på kunnskap fra såkalte ingrediensselskaper, selskaper som er spesialister innen reformulering av tradisjonelle mat- og drikkevarer. Utviklingen av Coca Cola Life er gjort i samarbeid med disse leverandørene. Ingrediensselskapene leverer sine produktløsninger og sin kunnskap innen matvarekjemi til matgigantene.

coca-cola-lite

 Å endre formuleringer i eksisterende mat- og drikkevarer gjennom å redusere salt- og sukkerinnhold, uten at det går på bekostning av smak, er en komplisert affære. Mange av Kerry sine kunder blir derfor mer og mer avhengig av den kunnskapen Kerry besitter. Selskapet arbeider tett med kunder som McDonald’s. Sistnevnte har et sterkt behov for å skape sunnere menyer. Smoothievariantene hos fast-food restauranten er utviklet hos Kerry. En rekke av smaksvariantene på kaffen hos Starbucks er det også Kerry som står bak.

starbucks-I

Fortsatt mye avkastning å hente
Vi velger å sitte med aksjen da vi synes resultatutsiktene er svært gode med høy forutsigbarhet hva gjelder resultatvekst i årene fremover, og fortsatt økende kapitalavkastning. Aksjen er ikke like attraktivt priset som den var tidligere på 21 ganger nettoresultatet neste år, men stemmer våre analyser vil resultatveksten de neste 5 årene ligge på mellom 50 og 60%. Dette er muligens noe konservativt da vi vil oppleve flere oppkjøp fra Kerry i nærmeste fremtid. Balansen er sterkere enn noen gang.

Kopi av Kerry graf til Berit

Med uendret prising vil det ikke overraske oss om aksjen gir en avkastning i størrelsesorden 60-70% de neste 5 årene om vi inkluderer utbytte. Det er godt nok til å forsvare en av de aller største posisjonene i ODIN Global.

 

 

Skrevet av

Senior porteføljeforvalter
Oddbjørn Dybvad er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole med spesialisering i finans. Han har tidligere arbeidet som fondsanalytiker.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på hvordan det går med fondene dine, hvordan vi jobber for å gi deg best mulig avkastning, samt få noen nyttige sparetips på veien.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.